Tallink Silja Oy ei kertonut verkkosivuillaan risteily- ja reittimatkojen varaamisen yhteydessä matkan kokonaishintaa oikea-aikaisesti, vaan pakolliset polttoaine- ja päästölisämaksut selvisivät varaajalle vasta myöhemmin. Yritysten täytyy kuluttajansuojalain mukaan ilmoittaa hintamarkkinoinnissaan aina kokonaishinta, joka sisältää kaikki etukäteen tiedossa ja laskettavissa olevat kustannukset. Kuluttajalle hinta on olennainen tieto, joka vaikuttaa hänen ostopäätöksiinsä.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti keväällä 2024 huomiota Tallink Siljan verkkosivuilla risteily- ja reittimatkojen varausprosessissa lisämaksujen ilmoittamistapaan. Verkkosivujen hintakalenterissa esitettiin yhden matkustajan matkan hinta ilman pakollisia polttoaine- ja päästölisämaksuja. Maininta pakollisista lisämaksuista tuli näkyviin kuluttajalle vasta siinä vaiheessa varauspolkua, kun kuluttaja oli valinnut tietyn lähdön hintakalenterista.
Yrityksellä on kuluttajansuojalain perusteella velvollisuus ilmoittaa markkinoinnissaan aina hyödykkeen kokonaishinta. Hinnan pitää sisältää kaikki ennakkoon laskettavissa ja tiedossa olevat kulut, joiden maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä. Kokonaishinta on myös kuluttajansuojalain tarkoittama olennainen tieto, jonka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tekemiseksi, ja siksi tieto hinnasta on markkinoinnissa annettava oikea-aikaisesti. Esimerkiksi silloin kun yritys antaa jonkin hintatiedon risteily- tai reittimatkasta hintakalenterissaan, ilmoitettuun hintaan on sisällytettävä kaikki pakolliset maksut.
Jos varauksen kokonaishintaan lisättävät kulut ilmoitetaan vasta ostopolun myöhemmässä vaiheessa, kyseessä on niin sanottu hinnan pilkkominen, joka voi johtaa kuluttajaa harhaan reittimatkan tai risteilyn kokonaiskustannuksista.
”Hinta on keskeinen tekijä kuluttajalle ostopäätöksen tekemisessä. Markkinoinnissa ilmoitettua hintaa ei voi pilkkoa niin, että kaikki välttämättömät kulut sisältävä kokonaishinta paljastuu vasta ostospolun loppuvaiheessa.”
Kuluttaja-asiamies arvioi, että Tallink Siljan tapa ilmoittaa hintakalenterissa hinta, joka ei sisältänyt kaikkia risteily- tai reittimatkan kokonaishintaan kuuluvia pakollisia kuluja, oli kuluttajansuojalain vastaista. Kuluttaja-asiamies edellytti Tallink Siljan sitoutuvan siihen, että se ei jatkossa markkinoi tai esitä hintakalenterissa reittimatkan ja risteilyn hinnaksi sellaista hintaa, joka ei sisällä kaikkia etukäteen tiedossa olevia ja kuluttajan välttämättä maksettavaksi tulevia maksuja, kuten päästö- ja polttoainelisämaksua.
Tallink Silja on muuttanut hinnanilmoittamistapaa risteily- ja reittimatkojensa varausprosessissa kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.