Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.

Asiointi kuluttajaneuvonnassa

Selvität asiasi kuluttajaneuvonnassa sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä.

  • Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat.

    Tee reklamaatio yritykselle mahdollisimman pian virheen tai muun ongelman havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä.

    Reklamaatioapuri antaa tietoa oikeuksistasi ja auttaa arvioimaan, minkälainen vaatimus sopisi tilanteeseesi.

    Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta vaatimuksiin vetoaminen mahdollisessa riitatilanteessa on helpompaa.

     

  • Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

    • Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä. Jos et ole vielä selvittänyt oikeuksiasi ja neuvotellut asiasta yrityksen kanssa, se kannattaa käsittelyn sujuvoittamiseksi tehdä ennen yhteydenottoa.
    • Kuluttajaneuvonnassa voi asioida puhelimitse tai verkkolomakkeella.

    Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa, älä jätä uutta yhteydenottoa, vaan ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.

Ota yhteyttä puhelimella

Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä.

Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15

Huom. Kun soitat palveluun, voit valita, mitä asiasi koskee:

  1. autot: autokauppa (uusi/käytetty), auton huolto / korjaus
  2. matkat: lennot, matkapaketit, majoituspalvelut, liikennepalvelut
  3. muut: kaikki muut aiheet

Katso tästä ohjeita:

 

Pu­he­lui­den hin­ta

Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Ota yhteyttä asiointilomakkeella

Neuvoja vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla noin viikon kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse.

  • Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”.
  • Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

(norm. 24 h)