Vaihto- ja palautusoikeus
Virheettömillä tavaroilla ei ole lakiin perustuvaa vaihto- tai palautusoikeutta myymälästä ostettuina. Monet liikkeet myöntävät vaihto- tai palautusoikeuden vapaaehtoisesti. Valtaosalla verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä.
Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain silloin, jos:
- Yritys on myöntänyt tavaralle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus vaihtoon tai palautukseen.
- Jos yrityksellä ei ole vapaaehtoista tavaran vaihto- tai palautusoikeutta ja kuluttaja on epävarma ostoksesta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tavara kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.
- Kyseessä on kotimyynti tai etämyynti (puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa tai TV-shop), joissa kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Peruuttamisoikeuteen on kuitenkin myös rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.
Kuluttajansuoja-apurit
Selvitä apureilla, onko kuluttajalla oikeuttaa peruuttaa tavaraa koskeva kauppa tai onko myyjä vastuussa tavaran virheestä ja miten virheen voi hyvittää.
Yrityksille
Ohjeet auttavat kuluttajansuojan periaatteiden huomioimisessa ja kuluttajaoikeudellisten kysymysten ratkaisemisessa.
Asiakaspalvelun ja reklamaatioiden hoitaminen