Verkkokauppa

Tutustu verkkokaupankäynnin erityispiirteisiin.

Usein kysyttyä verkko-ostamisesta

Kohtasitko ongelmia verkkokaupoilla? Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tiedonantovelvollisuus verkkokaupassa

Verkkokauppasivuston toteutuksessa on otettava huomioon yrityksen tiedonantovelvollisuus.

Hinta ja lisämaksut verkkokaupassa

Ostoksen hinta tai se, että kyseessä ylipäätään on maksullinen ostos esimerkiksi ilmaisen näytteen sijaan, on erityisen tärkeä tieto.

Tavaran käyttöönotto tai kokeileminen

Se, miten käsittelet tavaraa otettuasi sen vastaan, vaikuttaa siihen, onko sinulla oikeus peruuttamistilanteessa saada tavarasta maksamasi summa takaisin.

Peruuttamisoikeus verkkokaupassa

Suurimmalla osalla verkkokaupasta ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä.

Peruuttamisajan piteneminen

Suurimmalla osalla verkkokauppaostoksista on 14 päivän peruuttamisoikeus. On kuitenkin poikkeustilanteita, joissa aika voi olla tätä pidempi.

Maksun palauttaminen verkkokaupassa

Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen.

Geoblokkaus

Geoblokkausasetuksen mukaan yritysten on kohdeltava EU:n alueella olevia asiakkaita samalla tavalla kansallisuudestaan tai asuinpaikasta riippumatta.

Verkon markkinapaikka-alustat

Verkko-ostoksilla kiinnitä huomiota luotettavuuteen ja sopimusehtoihin. Alustan ylläpitäjän pitää kertoa onko myyjänä yritys, yksityinen henkilö vai alusta itse