-
Ohjeet soveltuvat esimerkiksi seuraaviin tilanteisiin:
- kodinkoneen, tietokoneen tai puhelimen korjaus tai huolto on epäonnistunut
- remontti- tai rakennustyön laatu ei vastaa sovittua
- asennusta, siivousta, ompelu-, suutari-, verhoilupalvelua tai muuta tilaustyötä ei ole tehty riittävän ammattitaitoisesti ja huolellisesti
- tilattu työ ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
Voit selvittää muun muassa:
- mitkä ovat kuluttajansuojan yleiset periaatteet, kun palvelu ei ole vastannut sovittua.
- mikä taho on vastuussa palvelun virheestä.
- milloin palvelun virhe oikeuttaa kuluttajansuojalain perusteella kaupan purkuun, hinnanalennukseen tai muuhun korvaukseen.
Palvelun viivästys
Sopimuksessa kannattaa sopia työn valmistumisajankohta tarkasti. Jos valmistumisajankohtaa ei ole sovittu, on työn valmistuttava kohtuullisessa ajassa.
Palvelutyön keskeyttäminen
Jos virheettömästi suoritetun palvelutyön keskeyttää ennen työn valmistumista, yritykselle on korvattava työkustannukset ja maksettava vahingonkorvaus.
Milloin palvelussa on virhe?
Palvelun on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä on sovittu. Palvelu on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti.
Palvelun virheen hyvittäminen
Palvelun virheen hyvitystavat ovat virheen korjaus ja työn uusiminen, hinnan alennus ja sopimuksen purkaminen.
Vahingonkorvaus palvelun virheestä ja viivästyksestä
Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut.
Toimintavaihtoehdot kiistoissa
Jos palveluntarjoaja kiistää väitteen palvelun virheellisyydestä eikä suostu hyvitykseen, voit voit toimia seuraavasti.