Suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin kieltäminen
Kaikilla on oikeus kieltää henkilötietojensa käyttö suoramarkkinointiin. Näillä ohjeilla rajoitat puhelinmyyntiä ja muuta suoramarkkinointia. Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jolla lähestytään kuluttajaa joko postitse, puhelimitse tai sähköisesti, esim. sähköpostilla.
Osoitteellinen suoramarkkinointi ja puhelinmyynti
Voit rajoittaa suoramarkkinointia ja puhelinmyyntiä seuraavilla keinoilla:
-
Ilmoitus voi olla vapaamuotoinen ja voit esittää sen esimerkiksi markkinointipuhelun aikana.
-
Digi- ja väestötietovirasto (DVV)
Nimi- ja osoitetietojen luovutuksen väestötietojärjestelmästä voi kieltää henkilökortin tai verkkopankkitunnusten avulla Digi- ja väestötietoviraston Tarkasta tietosi! -palvelussa tai ilmoittamalla asiasta puhelimitse tai vapaamuotoisella kirjeellä Digi- ja väestötietovirastoon.
Puhelinmarkkinoinnin rajoitusta ei voi tehdä väestötietojärjestelmään, koska sinne ei tallenneta puhelinnumeroita.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Traficom tarjoaa nimi- ja osoitetietoja suoramarkkinointia harjoittaville yrityksille. Osoitteenluovutus- ja markkinointikiellon voi tehdä Traficomille sähköisesti tai puhelimitse.
-
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) tarjoaa tietoa oikeudesta rajoittaa suoramarkkinointia sekä ylläpitää puhelinmyynnin ja osoitteellisen suoramainonnan rajoituspalvelua Puhelin-Robinson/ Posti-Robinson.
Useat sadat yritykset mukaan lukien kaikki suurimmat markkinoijat (ASML:n jäsenyritykset sekä runsas määrä muita yrityksiä ja yhteisöjä) käyttävät rekisteriä säännöllisesti toiminnassaan.
-
Suoramarkkinoinnin rajoituspalveluita tarjoavat yritykset ovat vastuussa palveluidensa toimivuudesta.
Omaisen puolesta suoramarkkinointikiellon voi yleensä tehdä valtakirjalla. Valtakirjan tekemiseen ei tarvitse lakimiestä tai juridista osaamista. Internetistä löytyy useita valtakirjamalleja, joita voi käyttää pohjana.
Osoitteeton suoramarkkinointi
Osoitteettoman suoramarkkinoinnin lähettäminen on sallittua, ellei vastaanottaja sitä erikseen kiellä. Osoitteetonta suoramarkkinointia voi olla esimerkiksi postitettu esite, jonka yritys kohdentaa valitulle alueelle joko kaikkiin tai valittuihin kotitalouksiin.
Voit torjua osoitteettomat mainokset laittamalla jakajalle näkyvästi esille Ei mainoksia– tai Ei ilmaisjakelua -ilmoituksen. Kielto koskee kaikkea osoitteetonta markkinointimateriaalia. Rajoitusta ei voi tehdä vain osittain jonkun mainoksen tai mainostyypin kohdalla. Poikkeuksia ovat viralliset tiedotteet ja lehtien välissä jaettavat mainosliitteet, joiden jakelua ei voi kieltää.
Sähköinen suoramarkkinointi
Sähköinen suoramarkkinointi, kuten sähköposti- tai tekstiviestimarkkinointi, edellyttää yleensä vastaanottajan ennakkosuostumusta. Myös automaattisten soittojärjestelmien avulla toteutetut puhelut eli robottipuhelut ovat sähköistä suoramarkkinointia ja edellyttävät vastaanottajan suostumusta.
Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt
- kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien lähettämisestä
- kuluttajalle on selvästi ja erottuvasti kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudesta kieltää viestien lähettäminen.
Jos haluat eroon sähköisestä suoramarkkinoinnista, voit toimia seuraavasti:
-
Usein sähköisen markkinointiviestin yhteydessä on kerrottu oikeudesta kieltää viestien lähettäminen ja se, miten kiellon voi tehdä.
-
Tietosuojavaltuutettu valvoo sähköisen suoramarkkinoinnin sääntelyä.
-
Kuluttajansuojalain vastaisesta kielletystä aggressiivisesta menettelystä on puolestaan kyse, jos yritys kohdistaa kuluttajiin sinnikkäitä ja ei-toivottuja myyntiyhteydenottoja puhelimitse, sähköpostitse tai muulla etäviestimellä.