Kuluttaja-asiamies avusti viittä kuluttajaa Helsingin käräjäoikeudessa oikeudenkäynnissä, jossa arvioitiin, onko norjalaisen GO International AS:n matkoja välittänyt virolainen Top 10 Travel Service Oü vastuussa matkan hinnan palauttamisesta kuluttajille. Helsingin käräjäoikeus katsoi tuomiossaan 30.11.2016, että Top10 on GO International AS:n matkojen välittäjänä vastuussa matkan hinnan palauttamisesta kuluttajille. Tuomiot ovat lainvoimaisia.
GO International AS ei voinut vuonna 2015 tapahtuneen konkurssin vuoksi toteuttaa matkoja eikä palauttaa niiden kauppahintaa kuluttajille. Kuluttajat olivat ostaneet aikanaan GO International AS:n matkat Top 10 Travel Service Oü:n palveluiden kautta.
Koska Top10 on sijoittunut Viroon, muiden palautusta haluavien kuluttajien tulee kääntyä rajat ylittävän kaupan kysymyksiä käsittelevän Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen toimintaohjeiden saamiseksi:
Euroopan kuluttajakeskus
puh. 029 505 3090 (ma-pe klo 9–12)
Aiempia tiedotteita aiheesta:
- Korvausvaatimus lähetettävä Go Internationalin konkurssipesälle 23.4. mennessä. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 12.3.2015.
- Toimintaohjeita kuluttajille Go Internationalin konkurssin johdosta. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 4.3.2015.
- KKV selvittää Go Internationalin ilmoitusta peruuntuneista matkoista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 16.2.2015.