Kuluttaja-asiamies avusti käräjäoikeudessa kahta kuluttajaa, joille Finnair Oyj ei maksanut lennon viivästymisestä saatavaa vakiokorvausta kuluttajariitalautakunnan suosituksesta huolimatta. Helsingin käräjäoikeus velvoitti lentoyhtiön maksamaan 600 euron korvauksen matkustajille.
Kahden kuluttajan Finnairilta hankitut Kaukoidän-lennot viivästyivät vuonna 2016 yli neljä tuntia. EU-asetuksen mukaan lentomatkustaja on oikeutettu tässä tilanteessa 600 euron vakiokorvaukseen. Korvauksen suuruus määräytyy lennon pituuden ja viivästyksen perusteella.
Oikeus vakiokorvaukseen on silloin, kun matkustaja saapuu määräpaikkaansa vähintään kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin.
Finnair vetosi poikkeuksellisiin olosuhteisiin
Käräjäoikeudessa Finnair vetosi lentokoneen piilevään valmistusvikaan ja siihen, ettei vika ollut tämän vuoksi yhtiön hallittavissa. Finnair katsoi, että kyseessä oli poikkeukselliset olosuhteet, jotka vapauttavat lentoyhtiön EU-asetuksen mukaan korvausvastuusta.
Käräjäoikeus katsoi, että Finnairin kuvaamat piilevät viat kuuluvat lentoyhtiön tavanomaiseen toimintaan, joten se velvoitti lentoyhtiön maksamaan kummallekin matkustajalle 600 euron vakiokorvauksen.
Ratkaisu annettiin 2. huhtikuuta 2020. Finnair on valittanut päätöksestä Helsingin hovioikeuteen.
Lisää aiheesta:
Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 3/2020