Kuluttaja-asiamies kehottaa kuluttajaluottojen tarjoajia varmistamaan, että ne noudattavat kuluttajansuojalakia ja korkeimman oikeuden antamia ennakkopäätöksiä, eivätkä veloita kuluttajilta luotoista liikaa. Lainvastaisesti sovitut tai perityt luottokustannukset voivat johtaa siihen, että kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa luottokustannuksia lainkaan.
Luottojen hintasääntelyn noudattamisessa on esiintynyt runsaasti ongelmia, ja kuluttaja-asiamies on selvittänyt niitä usean luottoyhtiön kanssa.
Kuluttaja-asiamies on lähettänyt Suomessa toimiville luotonantajille ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on muistuttaa lainsäädännön sekä korkeimman oikeuden päätösten asettamista vaatimuksista kuluttajaluottojen tarjoamiselle.
Kuluttaja-asiamies haluaa luotonantajien tarkistavan erityisesti, että ne huomioivat kuluttajilta veloitettavat kustannukset osana hintasääntelyn mukaisia enimmäiskustannuksia lain mukaisesti.
Lisäksi kuluttaja-asiamies haluaa kiinnittää huomiota luottokustannusten laskemista koskeviin periaatteisiin. Ohjeistus kertoo myös seuraamuksista, joita luottojen hintasääntelyn rikkomisesta voi aiheutua.
Kuluttaja-asiamies jatkaa hintasääntelyn noudattamisen valvontaa ja kiinnittää huomiota luotonantajien tarjoamien palveluiden hinnoitteluun. Jos kuluttaja-asiamies havaitsee markkinoilla edelleen hintasääntelyn vastaisia menettelyjä, se tulee ryhtymään tarvittaviin jatkotoimenpiteisiin.
Hintasääntelyn tarkoituksena on luottojen hinnoittelun kohtuullistaminen sekä kuluttajien ylivelkaantumisen rajoittaminen. Sääntelyn noudattaminen ja valvonta on siten tärkeää kuluttajien taloudellisen turvallisuuden suojelemiseksi.
Korkein oikeus katsoi lokakuussa 2024 kahdessa antamassaan päätöksessä (KKO:2024:58 ja KKO:2024:59), että luoton saamiseen ja käyttöön liittyvät kustannukset sekä muut luottosuhteeseen erottamattomasti liittyvistä velvoitteista perittävät kustannukset ovat osa luottokustannuksia. Tämän vuoksi luotonantajat eivät voi veloittaa luottokustannuksista erillisiä maksuja esimerkiksi luottohakemuksen tai luoton nostamisen käsittelystä, takaisinmaksuaikataulun muutoksista, laskutuksesta tai asiakaspalvelusta.
Ennakkopäätösten mukaan yhtiöt olivat veloittaneet kuluttajilta kustannuksia, joita ei ollut laskettu mukaan luottokustannuksiin. Tämän vuoksi kuluttajilta veloitettiin luotoista enemmän kuin kuluttajansuojalain mukaan oli sallittua. Hintasääntelyn rikkomisen seurauksena kuluttajilla ei ollut velvollisuutta maksaa ottamistaan luotoista lainkaan luottokustannuksia.
Kuluttaja-asiamies on korkeimman oikeuden päätösten perusteella päivittänyt linjaustaan Kuluttajaluottojen tarjoaminen, jossa avataan laajemmin kuluttaja-asiamiehen tulkintaa luottoja koskevasta sääntelystä.
Lue lisää
Tiedote 10.10.2024: KKO tuomitsi kahden luottoyhtiön järjestelyt luoton todellisten kustannusten peittelemisestä
Tiedote 7.3.2025: Kuluttaja-asiamies kannustaa Bondoran asiakkaita hakemaan heille kuuluvat hyvitykset – Jopa tuhansien eurojen hyvitykset mahdollisia
Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Kuluttajaluottojen tarjoaminen