Lausunto valtiovarainministeriölle 29.8.2024
Diaarinumero KKV/737/03.02/2024
Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi
C-osa: Hallituksen esitysluonnoksen sisältämät muut lakiehdotukset, joilla toteutetaan uudistuksen edellyttämät tehtäväsiirrot lupa- ja valvontavirastolle, elinvoimakeskuksille, kehittämis- ja hallinto- keskukselle sekä muille virastoille
7.2.17 Laki kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista:
Muutosehdotusten säännöskohtaisissa perusteluissa (s. 29) ehdotetaan lisättäväksi Ahvenanmaan valtionvirasto toimivaltaiseksi viranomaiseksi, koska aluehallintovirastot poistetaan luettelosta. Vastaavia muutoksia ehdotetaan tehtäväksi mm. kuluttajansuojalakiin, jotta Ahvenanmaan valtionviraston nykyiset tehtävät säilyisivät. Tämän lain kohdalla se ei kuitenkaan ole tarpeen, koska Ahvenanmaan valtionvirastolla ei ole tällä hetkellä tällaista tehtävää, vaikka aluehallintovirastoilla on. Riittää siis, että nykyisen lain 2 §:n 2 momentin 5 kohta poistetaan.
7.9.3 Kilpailulaki:
Kilpailulain tarkastuksia koskevien 35–37 §:n muutosehdotusten säännöskohtaisissa perusteluissa (s. 117) esitetään, että pykälistä poistettaisiin maininta aluehallintovirastosta, koska kilpailu- ja kuluttajaoikeudelliset tehtävät siirrettäisiin uudistuksen yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. KKV toteaa, että kilpailulain 37 § mahdollistaa esitettyjen muutosten toteuttamisen jälkeenkin sen, että virasto voi käyttää tarkastuksessa apunaan muita valtuuttamiaan henkilöitä, kuten tarvittaessa esimerkiksi Ahvenanmaan valtionviraston edustajaa.
Kilpailulain 41 §:n muutosehdotuksen säännöskohtaisissa perusteluissa esitetään, että pykälän otsikkoa ja sen sisältöä muutettaisiin siten, että aluehallintovirasto korvataan Ahvenanmaan valtionvirastolla. Aluehallintovirastolain 16 §:n mukaan Ahvenanmaan maakunnassa aluehallintovirastojen valtakunnan lainsäädäntövaltaan kuuluvat tehtävät hoitaa Ahvenanmaan valtionvirasto. Aluehallintouudistuksen yhteydessä ei ole tarkoitus muuttaa Ahvenanmaan valtionviraston asemaa tai tehtäviä, minkä vuoksi kilpailulain 41 §:ssä säädettäisiin Ahvenanmaan kilpailuoikeudellisista tehtävistä, joita täsmennetään edelleen Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimeksiannoissa. KKV ehdottaa säännöskohtaisten perustelujen toista kappaletta täydennettävän toteamuksella, että ”Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun valtioneuvoston asetuksen (728/2012)
7.9.10 Laki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta:
Kuten säännöskohtaisissa perusteluissa todetaan (s.120), 6 §:n 1 momentista poistettaisiin maininta aluehallintovirastosta, koska kilpailu- ja kuluttajaoikeudelliset tehtävät siirrettäisiin uudistuksen yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Momenttiin lisättäisiin maininta siitä, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto voisi pyytää toimittamaan tietoja Ahvenanmaan valtionvirastolle, jolla on toimivaltaa silloin, kun elinkeinoharjoittajan toimipaikka on Ahvenanmaan maakunnassa. Lakiehdotuksessa (s. 572) maininta Ahvenanmaasta on tehty, mutta aluehallintovirastojen tilalle on virheellisesti merkitty Lupa- ja valvontavirasto. Rinnakkaistekstien ehdotusosasta (s. 1327) aluehallintovirastojen maininta on oikein poistettu, mutta siitä puuttuu maininta Ahvenanmaasta.
D-osa: Tiivistelmä lausunnon päähuomioista
Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää ehdotusta siirtää aluehallintovirastojen kilpailu- ja kuluttajahallinon tehtävät Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tarkoituksenmukaisena ja kannattaa sitä. Ahvenanmaan valtionviraston tehtävät ja asema säilyisivät entisellään, ja KKV:n kommenteissa on tuotu esiin muutamia täsmennyksiä näihin liittyviin säännösperustelu- ja pykäläehdotuksiin.