Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta EU:n datasäädöksen täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi (VN VN/27438/2023)

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 30.1.2025

Diaarinumero KKV/1390/03.02/2024

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta EU:n datasäädöksen täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi (VN VN/27438/2023)

Liikenne- ja viestintäministeriö (”LVM”) on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (”KKV”) lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta EU:n datasäädöksen (2023/2854) täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi.

Hallituksen esitysluonnos on valmisteltu LVM:n asettamassa työryhmässä,
jossa KKV on ollut mukana. Työryhmätyöskentelyn yhteydessä KKV:lla on ollut mahdollisuus esittää näkemyksiään datasäädöksen kansalliseen täytäntöönpanoon liittyvistä kysymyksistä ja vaikuttaa siten hallituksen esitysluonnoksen sisältöön. KKV:n esittämiä näkemyksiä on jo huomioitu luonnoksessa, eikä sillä ole enää erikseen tarvetta lausua asiasta yksityiskohtaisesti.

KKV katsoo kuitenkin tarpeelliseksi toistaa hallituksen esitysluonnoksessa to-
detun lisäresurssitarpeensa myös tässä lausunnossa. Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään KKV:lle uudeksi tehtäväksi edistää datasäädöksen 37 artiklan 5 kohdan a alakohdan tarkoittamaa kuluttajien datalukutaitoa. Lisäksi hallituksen esityksessä esitetään, että KKV:ssa toimiva kuluttaja-asiamies olisi datasäädöksen 37 artiklan mukainen valvonnasta vastaava toimivaltainen viranomainen datasäädöksen 3 artiklan 2 ja 3 kohtien osalta silloin, kun kyse on elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välisistä tilanteista. Ko. artiklakohdissa säädetään sopimuksen tekemistä edeltävistä tiedonantovelvoitteista. (Ehdotettu laki datan hallinnan ja jakamisen valvonnasta 3 §)

Kuten hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, vaikka KKV:n nykyisiin tehtä-
viin kuuluu edistää ja toteuttaa kuluttajavalistusta ja -kasvatusta, ei uudelle kuluttajien datalukutaidon edistämistehtävälle ole virastossa olemassa olevia resursseja. KKV:lla ei ole tällä hetkellä käytettävissään nimenomaisia kanavia tai tapoja toteuttaa kuluttajat laajasti tavoittavia valistuskampanjoita, joita kuluttajien datalukutaidon edistäminen edellyttäisi, vaikka KKV:ssa tehdäänkin kuluttajaviestintää. Datalukutaidon edistäminen edellyttäisi esimerkiksi verkkopalveluiden kehittämistä. Datalukutaidon edistäminen vaatisi myös yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan viranomaisten kanssa, joiden tehtäviin kuuluu edistää kokonaisvaltaisemmin digitaalisia lukutaitoja ja niiden osana myös datalukutaitoa. Samoin kuluttaja-asiamiehelle edellä olevan mukaisesti esitettävä tehtävä olisi uusi ja sen toteuttaminen edellyttäisi uutta osaamista. Koska datasäädöksestä tulisi kuluttaja-asiamiehelle pysyvästi lisää valvontatehtäviä, edellyttäisi näiden hoitaminen pysyvää lisäresurssia. (HE-luonnoksen kohta 4.2.1 Taloudelliset vaikutukset, alaotsikko Viranomaisvaikutukset, s. 29)

Jotta KKV ja kuluttaja-asiamies voisivat hoitaa em. tehtäviä asianmukaisesti,
on lisäresurssien tarve vähintään yksi henkilötyövuosi. Kuten hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, varsinaisten valvontatehtävien lisäksi viranomaisilla olisi oltava riittävät resurssit myös neuvontaan ja ohjaukseen, jotta datasäädöksen tavoitteet on mahdollista saavuttaa (HE-luonnoksen kohta 4.2.1 Taloudelliset vaikutukset, alaotsikko Vaikutukset valtion talousarvioon, s. 30).