Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle eurooppalaista medianvapausasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi (VN/24353/2024)

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 10.2.2025

Diaarinumero KKV/5/03.02/2025

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle eurooppalaista medianvapausasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi (VN/24353/2024)

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle eurooppalaista medianvapausasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki mediamarkkinoiden valvonnasta. Laissa säädettäisiin asetuksen toimeenpanon edellyttämät täydentävät kansalliset säännökset mediamarkkinoiden keskittymien arvioinnista ja lain ja asetuksen noudattamisen valvonnasta. KKV kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa.

Virasto pitää esityksen taustalla olevaa medianvapausasetusta ja sen tavoitteita tärkeinä. Virasto toteaa lisäksi seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki mediamarkkinoiden valvonnasta, jolla toimeenpantaisiin medianvapausasetuksen mediamarkkinoiden keskittymien arviointia koskevat menettelysäännöt. Lain soveltamisalan piiriin kuuluvasta yrityskaupasta olisi ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle, joka arvioi yrityskaupan median-vapausasetuksessa säädettyjen kriteerien mukaisesti. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin tulisivat yrityskaupat, joissa osapuolten liikevaihto on kilpailulain 22 §:n 1 momentin mukainen.

KKV pitää tarkoituksenmukaisena, että valvonta on Suomessa osoitettu Liikenne- ja viestintäviraston tehtäväksi. Kuten esityksessä tuodaan esiin, mediavapausasetuksen 22 artiklan mukaisen mediamarkkinoiden keskittymien arvioinnin on oltava asetuksen mukaan erillinen unionin ja kansallisen kilpailulainsäädännön mukaisista arvioinneista. KKV:n tehtäväksi säädetyllä yrityskauppavalvonnalla turvataan markkinoiden kilpailullista rakennetta ja varmistetaan, etteivät markkinat pääse keskittymään haitallisesti. Haitallinen keskittyminen johtaa korkeampiin hintoihin ja heikompaan laatuun ja vähentää innovaatioita. Yrityskauppavalvonnalla turvataan siten eri päämääriä kuin medianvapautta koskevalla sääntelyllä.

KKV pitää sekä yritysten että viranomaisten kannalta selkeänä, että mediavapauden valvonta on erotettu selkeästi yrityskauppojen yleisestä valvonnasta ja säädetty eri viranomaisen tehtäväksi eikä arvioinnilla ole kytkentää KKV:n yrityskauppavalvontaan. KKV ei voi puuttua yrityskauppaan muilla perusteilla kuin sen vuoksi, että se johtaa kilpailun olennaiseen estymiseen Suomessa.

Edelleen KKV pitää sekä yritysten että viranomaisten kannalta selkeänä liikevaihtorajan asettamista kilpailulain yrityskauppavalvonnan liikevaihtorajaa vastaavaksi.