Lausunto valtiovarainministeriölle 13.8.2024
Diaarinumero KKV/718/03.02/2024
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta. Alkoholiveron rakenteesta ja vähimmäismääristä säädetään EU:n lainsäädännössä. Alkoholin ja alkoholijuomien valmisteverojen rakenteiden yhdenmukaistamisesta annetussa neuvoston direktiivissä 92/83/ETY (jäljempänä rakennedirektiivi) säädetään alkoholiverotuksen rakenteesta, verotettavista tuotteista ja niiden määritelmistä. Rakennedirektiivin mukaan viinin, muiden käymisteitse valmistettujen juomien sekä välituotteiden vero on määrättävä lopputuotteen määrän perusteella, kun taas oluelle ja etyylialkoholille vero on laskettava sataprosenttisen alkoholin määrän perusteella. Oluen vero voidaan vaihtoehtoisesti määrätä platoastetta kohti. Rakennedirektiivissä säädetään lisäksi juomaryhmittäin, millaiset veroporrastukset ovat mahdollisia ja millaisia veronalennuksia tai verovapautuksia jäsenvaltioiden tulee tai on mahdollista halutessaan myöntää. Direktiivistä poikkeavat kansalliset veron määräämisen perusteet, veroporrastukset ja verovapaudet eivät ole sallittuja.
Hallituksen esitysluonnoksessa muun muassa ehdotetaan, että etyylialkoholi-juomaryhmässä veronkorotus kohdistettaisiin tullitariffin nimikkeen 2208 osalta yli 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviin tuotteisiin. Tämän toteuttamiseksi alkoholiverolain verotaulukkoon lisättäisiin erilliset tuoteryhmät yli 2,8 mutta enintään 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäville tuotteille ja yli 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäville tuotteille. Vahvuudeltaan enintään 10-tilavuusprosenttiset juomat, kuten etyylialkoholipohjaiset juomasekoitukset, jäisivät veronkorotuksen ulkopuolelle.
KKV:n näkemyksen mukaan erivahvuisia alkoholijuomia on rakennedirektiivin asettamissa puitteissa perusteltua verottaa kansallisesti eri tavalla, jos niillä on erilaisia terveysvaikutuksia. Jos korkean alkoholipitoisuuden juomat aiheuttavat enemmän terveyshaittoja kuin matalan alkoholipitoisuuden juomat, voi olla perusteltua asettaa väkeville juomille mietoja juomia korkeampi vero. Alkoholipitoisuudeltaan, terveysvaikutuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan samanlaisten juomien verotus tulisi kansallisella tasolla olla mahdollisimman neutraalia rakennedirektiivin mahdollistamissa rajoissa. KKV katsoo, että uuden veroluokan säätäminen miedommille etyylialkoholeille vaikuttaa perustellulta ratkaisulta ja että se voi tulevaisuudessa mahdollistaa miedompien juomasekoitteiden ja vastaavien käymisteitse valmistettujen juomien verotuksen yhtenäistämisen.