Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 10.12.2024

Diaarinumero KKV/1220/03.02/2024

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025. Nykyinen valtioneuvoston asetus (1113/2023) on voimassa 31.12.2024 saakka. Sairausvakuutuksesta korvattavien taksimatkojen enimmäishintoja korotettaisiin taksiliikenteen kustannusindeksin muutosta vastaavasti 2,7 prosenttia. Korotus kohdistettaisiin saman prosenttiluvun mukaisesti kaikkiin asetuksessa mainittuihin hintoihin.

KKV katsoo, että enimmäishintojen korottaminen kustannusmuutosta vastaavasti on sinänsä perusteltua, mutta suhtautuu aiempien vastaavien lausuntojensa [1] tapaan varauksellisesti siihen, onko esitykselle sairausvakuutuslain mukaiset perusteet. Sairausvakuutuslain 4 luvun 7 a §:n mukaan enimmäishintojen tulee perustua kuljetuksesta aiheutuviin kustannuksiin siten, että siihen sisältyy kohtuullinen voitto. KKV:n käsityksen mukaan sairausvakuutuksesta korvattavien taksimatkojen enimmäishintoja ei ole käytännössä määritetty kuljetuksesta aiheutuneiden kustannusten ja kohtuulliseksi katsottavan voiton perusteella. Enimmäishintoja on muutettu Tilastokeskuksen laatiman taksiliikenteen kustannusindeksin perusteella, mutta missään vaiheessa ei ole arvioitu, kuinka hyvin säädetyt enimmäishinnat vastaavat taksipalvelujen tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia ja että millaisten voittojen tekemisen ne mahdollistavat. Nykykäytäntö ei siten KKV:n käsityksen mukaan ole sairausvakuutuslain mukainen.

Kuten KKV on aiemmissa lausunnoissaan todennut, vaikuttaa siltä, että nykyistä matalammat enimmäishinnat voisivat mahdollistaa kohtuullisen tuoton, vaikka huomioitaisiin kustannustason nousu, sillä kaikilla alueilla on tarjottu kyytejä merkittävästi enimmäishintoja alhaisemmilla hinnoilla. [2]

Asetuksen muistioluonnoksen mukaan asetuksen hintarakennetta ja sen mukaisten maksuluokkien keskinäisiä suhteita sekä niiden vaikutuksia olisi tarpeen arvioida, sillä esimerkiksi erityisesti suurten esteettömien ajoneuvojen osalta on alkanut ilmetä saatavuushaasteita varsinkin kaupunkialueen lyhyillä matkoilla sekä haja-asutusseudulla. Muistioluonnoksen mukaan hintarakennetta ei kuitenkaan ole mahdollista muuttaa, sillä Kansaneläkelaitoksen ja palveluntuottajien väliset hinnat on sovittu nykyisen taksarakenteen mukaisesti. Tästä syystä esitetty enimmäishintojen korotus kohdistettaisiin saman prosenttiluvun mukaisesti kaikkiin asetuksessa mainittuihin hintoihin.

KKV yhtyy asetuksen muistioluonnoksessa esitettyyn näkemykseen siitä, että hintarakenne vaikuttaa autoilijoiden kannustimiin tarjota erilaisia kyytejä. Tasasuuruiset korotukset eri maksuluokkiin voivat merkittävästikin vääristää kannustimia erilaisten kyytien tarjoamiseen. On kaikkien toimijoiden (autoilijat, asiakkaat, Kela) etu, että taksarakenne vastaa läheisesti kustannusrakennetta. KKV katsoo, että Kelan tulisi tulevissa hankinnoissaan varmistua siitä, että myös hintarakenteen muutokset ovat sopimuskauden aikana mahdollisia, jos hintarakenne valtioneuvoston asetuksessa muuttuu.

[1] Ks. erityisesti KKV:n 12.5.2022 (KKV/526/03.02/2022), 25.11.2022 (KKV/1245/03.02/2022), 22.11.2023 (KKV/1454/03.02/2023) ja 2.7.2024 (KKV/720/03.02/2024) antamat lausunnot.

[2] Kela-kyytien hintakehityksestä ks. erityisesti Ahomäki, I., Pitkänen, V., Sieppi, A. & Väättänen, A. (2024). Procurement of publicly reimbursed taxi services. KKV Working Papers 1/2024. https://www.kkv.fi/tutkimus-ja-vaikuttaminen/julkaisut/working-papers/procurement-of-publicly-reimbursed-taxi-services/