Lausunto resurssitarpeista tekoälyasetukseen liittyen

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 5.7.2024

Diaarinumero KKV/732/03.03/2024

Lausunto resurssitarpeista tekoälyasetukseen liittyen

EU:n tekoälyasetuksen kansallisen toimeenpanon työryhmälle.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää lausuntonaan seuraavaa:

Tekoälysäädöksen 70 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on 12 kuukauden kuluessa ilmoitettava komissiolle asetuksen soveltamista varten vähintään yksi markkinavalvontaviranomainen ja vähintään yksi ilmoittamisesta vastaava viranomainen. Tekoälysäädöksen 3 artiklan 48 kohdan mukaan ’kansallisella toimivaltaisella viranomaisella’ tarkoitetaan ilmoittamisesta vastaavaa viranomaista tai markkinavalvontaviranomaista. Tekoälysäädöksen 3 artiklan 19 kohdan mukaan ’ilmoittamisesta vastaavalla viranomaisella’ tarkoitetaan kansallista viranomaista, joka vastaa vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten arviointiin, nimeämiseen ja ilmoittamiseen sekä niiden seurantaan tarvittavien menettelyjen perustamisesta ja toteuttamisesta. Tekoälysäädöksen johtolauseen 153 mukaan jäsenvaltion olisi myös nimettävä markkinavalvontaviranomainen, joka toimii keskitettynä yhteyspisteenä yleisölle ja muille vastaaville tahoille jäsenvaltioissa ja unionissa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tai kuluttaja-asiamies eivät ole markkinavalvontaviranomaisia. Niillä ei myöskään ole toimivaltaa sellaisiin auktorisointi- tai sertifiointimenettelyihin, joita tekoälysäädös edellyttää arviointilaitosten ilmoittamista vastaavalta viranomaiselta

Kuluttaja-asiamiehen nykyisiin valvontatehtäviin kuuluu elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välisissä kaupallisissa suhteissa sellaisten EU-säädösten valvontaa, joiden etusija on erityisesti todettu tekoälysäädöksessä. Tekoälysäädöksen 2 artiklan 9 kohdan mukaan tällä asetuksella ei rajoiteta muissa kuluttajansuojaan liittyvissä unionin säädöksissä vahvistettujen sääntöjen soveltamista. Tekoälysäädöksen 2 artiklan 5 kohdan mukaan tämä asetus ei vaikuta asetuksen (EU) 2022/2065 II luvussa vahvistettujen välityspalvelujen tarjoajien vastuuta koskevien säännösten soveltamiseen (ns. digipalvelusäädös).

Koska Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tai kuluttaja-asiamiehelle ei ole tulossa tekoälysäädöksen valvontatehtäviä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei tässä yhteydessä esitä arviota resurssitarpeista.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että tekoälysäädös lisää tarpeita viranomaisten väliseen yhteistyöhön ja tietojenvaihtoon. Varsinkin tarve teknisten valvontamenetelmien kehittämiseen olisi syytä huomioida hallinnonalarajat ylittävästi.