Lausunto valtioneuvoston asetuksesta valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittävistä maksuista

Lausunto valtiovarainministeriölle 17.3.2025

Diaarinumero KKV/122/03.02/2025

Lausunto valtioneuvoston asetuksesta valtiontakauksesta ja valtiontakuusta perittävistä maksuista (VN/9180/2024)

KKV pitää myönteisenä, että asetuksen muutoksia käsittelevässä muistiossa otetaan huomioon valtiontakauksista perittävien maksujen osalta sekä valtiolle aiheutuvat riskit että kilpailunäkökulma, mukaan lukien Euroopan unionin valtiontukisääntely. KKV toteaa, että myös kilpailulain 4 a luvun kilpailuneutraliteettisäännökset voisivat tulla sovellettavaksi valtion takaus- ja takuutoiminnassa.

Kilpailun vääristymisen ehkäisemiseksi KKV katsoo, että valtiontakaus- ja takuutoiminnan tulisi perustua rahoitustarjonnassa olevan markkinapuutteen korjaamiseen tai erityislainsäädännössä säädettyihin poikkeustilanteisiin. Valtiontakaus voitaisiin siis myöntää vain, jos muu markkinaehtoinen rahoitus ei olisi riittävää, rahoitusta olisi saatavilla vain olennaisesti huonommilla ehdoilla tai ei lainkaan, tai jos valtiontakauksesta ja takuusta on erikseen säädetty. KKV huomauttaa, että valtion osallistuminen rahoituksen riskin jakamiseen silloin, kun rahoitus olisi myönnetty markkinatoimijoiden taholta ilman valtion osallistumistakin, voi muodostaa yksittäisille rahoituspalveluntarjoajille etua, joka voi vääristää niiden välistä kilpailua markkinoilla.

Kilpailun vääristymistä voidaan ehkäistä myös varmistamalla, että valtion myöntämien takauksien ja takuiden kuin myös muiden rahoitustoimenpiteiden hinnoittelu ja ehdot ovat markkinaehtoiset. Mikäli takaustoimenpiteitä ei hinnoitella markkinaehtoisesti, takauksen saanut yritys voi saada kilpailua vääristävää etua. Asetusluonnoksen taustoja täsmentävässä muistiossa on viitattu valtiontakauslain 15 §:n 1 momentissa kuvattuihin takausmaksun määrittämiseen liittyviin tekijöihin. KKV kuitenkin korostaa, että takausmaksujen määrittämisessä käytettävien parametrien osalta on erikseen varmistettava, että ne ovat riittäviä todentamaan hinnoittelun markkinaperusteisuutta ja yhdenmukaisia EU-
valtiontukisääntelyn markkinataloustoimijaperiaatteen kanssa. Tältä osin KKV viittaa myös asetusluonnoksessa viitattuihin kerta- ja vuotuismaksujen prosentuaalisiin, viitteellisiin vähimmäistasoihin, joiden osalta tulee myös varmistua hinnoittelun markkinaperusteisuudesta. KKV pitää kuitenkin myönteisenä asetusluonnoksen muistiossa todettua, jonka mukaan takausmaksujen määrä tulee asettaa tapauskohtaisesti huomioiden erilaisten osatekijöiden vaikutus takauksen tai takuun perusteisiin. Myös KKV katsoo, että takausmaksujen hinnoittelun markkinaperusteisuus tulee arvioida ja varmistaa tapauskohtaisesti ennen takaustoimenpiteisiin ryhtymistä.