ALV-kanta nousee – KKV kehottaa järjestöjä olemaan varovaisia hinnoittelua koskevassa kommentoinnissa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa järjestöjä kiinnittämään huomiota siihen, että arvonlisäverokantaa koskevassa kommentoinnissa menetellään kilpailulainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Yleinen arvonlisäverokanta nousee syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Joissakin toimialajärjestöjen ja muiden elinkeinoelämän järjestöjen julkisuuteen tai jäsenistölleen antamissa kannanotoissa on arvioitu, miten ALV-kannan muutos vaikuttaa hintoihin. Jäsenistölle on myös annettu hinnoittelun muuttamista koskevia suosituksia. Hintoihin liittyvät arviot ja kannanotot ovat kilpailulain näkökulmasta riskialttiita ja saattavat heikentää toimivaa kilpailua.

Toimialajärjestöillä on tärkeä rooli muun muassa yritysten edunvalvonta- ja vaikuttamisyhteistyössä, eikä kilpailulainsäädäntö ole este hyväksyttävälle edunvalvonnalle. Yritysten tulisi kuitenkin päättää kilpailukäyttäytymisestään itsenäisesti ja toimialan etujen ajaminen voi kääntyä kilpailulain vastaiseksi menettelyksi, jos yhdenmukaistetaan keskenään kilpailevien yritysten kilpailukäyttäytymistä.

Hinnoista puhuminen kilpailijoiden kesken on yleensä kilpailulain vastaista

Toimivassa kilpailussa kukin yritys tekee liiketoimintaratkaisunsa itsenäisesti omista lähtökohdistaan, eivätkä kilpailijat saa keskustella etukäteen tulevista ratkaisuistaan. Toimialajärjestöt eivät myöskään saa kehottaa yrityksiä toimimaan tietyllä tavalla. Toimialajärjestöjen hinnoitteluun liittyvät kannanotot ovat lähes aina kiellettyjä kilpailunrajoituksia.

”Hinnoitteluun liittyvät ratkaisut ovat liiketoiminnan ydinaluetta. Yritysten on itsenäisesti päätettävä, miten ne huomioivat ALV-kannan nousemisen tai mahdolliset kustannusmuutokset omissa hinnoissaan, eikä näistä ratkaisuista saa keskustella kilpailijoiden kesken.”

Johtaja Valtteri Virtanen

KKV:n sivuilta löytyy kattava ohjeistus toimialajärjestöjen toiminnan kilpailuoikeudellisesta arvioinnista. Lisäksi KKV antaa neuvontaa kilpailulainsäädännön sisällöstä ja soveltamisesta tilanteissa, joissa yritykset tai järjestöt ovat epävarmoja toimintaansa liittyvistä kilpailuoikeudellisista kysymyksistä.

Valtteri Virtanen

Johtaja, yksikön päällikkö