Anttilan konkurssi: Tietoa kuluttajan oikeuksista

Tavarataloyhtiö Anttila on asetettu konkurssiin 19.7.2016. Tilanteissa, joissa kuluttaja on tilannut tuotteen konkurssiin menneestä kaupasta ja maksanut tuotteen ennakkoon, eikä tuotetta ole vielä toimitettu, kuluttajan mahdollisuudet saada rahat takaisin riippuvat hänen käyttämästään maksutavasta.

Jos kuluttaja on maksanut tuotteen luottokortilla, maksun palauttamista voi hakea luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalain nojalla. Sama oikeus on myös muuta tuotteen hankinnan rahoittanutta luotonantajaa kohtaan. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Jos kuluttaja on maksanut verkkokauppatilauksensa verkkopankissa tai muulla tavalla ennakkoon, kuluttajat voivat valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttajan on hyvä seurata konkurssipesän tiedotusta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan kuluttajat.anttila@krogerus.com.

Kuluttaja voi reklamoida ennen myyjän konkurssia hankkimiensa tavaroiden mahdollisista virheistä valmistajalle, maa­han­­tuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle, jotka hyvittävät virheet takuuehtojen tai lakisääteisen virhevastuun mukaisesti, vaikka tuotteen takuuaika olisi umpeutunut. Jos tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, kuluttaja voi reklamoida luotonantajalle.

Toimintaohjeita kuluttajille tarkennetaan tilanteen mukaan.

Kuluttajat voivat tarvittaessa olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan.
www.kuluttajaneuvonta.fi

Tiedotetta on päivitetty lisäämällä konkurssipesän pesänhoitajan sähköpostiosoite.