Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksista

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair.

Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde.

Jos peruuntunut lento on osa matkapakettia ja matkajärjestelyt muuttuvat sovitusta, voit saada virheestä hinnanalennusta. Jos matka peruuntuu kokonaan, saat rahat takaisin. Voit myös itse peruuttaa matkan, jos matkajärjestelyt muuttuisivat olennaisesti sovitusta. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, jos kuljetusvälineen muutos lisäisi matkustusaikaa huomattavasti tai lähtö- tai saapumisaikojen muutokset aiheuttaisivat kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjen kaltaisia huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia.

Seuraa oman lentoyhtiösi ja matkatoimistosi tiedotusta ja huolehdi, että niillä on ajantasaiset yhteystietosi. Ajantasaista tietoa lentokiellosta saat myös Traficomin ja Finavian verkkosivuilta.