Vaikka kuluttaja-asiamies ei vie Caruna-asiaa eteenpäin ryhmäkanteena, jokainen Carunan asiakas voi halutessaan viedä omaa sähkönsiirtomaksuaan koskevan hinnankorotuksen kohtuullisuuden ratkaistavaksi kuluttajariitalautakuntaan tai tuomioistuimeen.
Kuluttaja-asiamies on saanut palautetta kuluttajilta, jotka ovat tyytymättömiä Carunan ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelutulokseen. Neuvotteluissa päädyttiin siihen, että Caruna laski alun perin ilmoittamiaan sähkönsiirron kiinteitä perusmaksuja niin, että verollisten sähkönsiirtokustannusten nousu on keskimäärin alle 15 %.
Kuluttaja-asiamiehellä on mahdollisuus puuttua ainoastaan kertakorotuksen kohtuuttomuuteen. Lainsäädännössä ei määritellä tarkemmin kohtuuttomuuden rajoja. Kuluttaja-asiamies pitääkin tärkeänä, että sähkön siirtohinnan kertakorotuksen suuruudelle saataisiin lainmuutoksella katto. Energiavirasto valvoo sähkön verkkoliiketoiminnan hinnoittelun kohtuullisuutta neljän vuoden valvontajaksoissa.
Lisätietoja: