EU:n kuluttajaviranomaiset ja Euroopan komissio keskustelevat tänään ja huomenna mobiilipelien ongelmista Applen, Googlen ja peliyrittäjiä edustavan liiton kanssa.
Mobiilipelejä mainostetaan usein ilmaisiksi, vaikka käytännössä niitä ei pysty kunnolla pelaamaan ilman, että tekee pelin sisäisiä ostoksia. Mobiilipelejä tarjoavat yritykset ovat myös veloittaneet kuluttajien luottokortteja heidän tietämättään.
Mobiilipeleihin liittyvien ongelmien korjaamiseksi Euroopan komissio ja EU:n kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC, Consumer Protection Cooperation) tapaavat tänään ja huomenna Applen, Googlen ja eurooppalaisen pelien kehittäjien liiton ( The Interactive Software Federation of Europe, ISFE) edustajia. Yrityksiä vaaditaan sitoutumaan siihen, että ne ottavat kuluttajien oikeudet huomioon toiminnassaan.
Komissio ja CPC muistuttavat tapaamisessa muun muassa ilmainen-sanan käytöstä pelien mainonnassa. Kuluttaja ei saa saada mainoksista vaikutelmaa siitä, että peli olisi ilmainen, jos hän todellisuudessa joutuu kuitenkin maksamaan pelaamisesta.
Applen, Googlen ja pelien kehittäjien on myös otettava huomioon alaikäisten erityisasema. Peleissä ei voi kannustaa lapsia ostamaan tuotteita tai houkutella heitä painostamaan vanhempiaan ostamaan niitä.
Jotta kuluttajia ei enää veloiteta heidän tietämättään, yritysten on kerrottava heille selvästi maksujärjestelyistä. Laskutus ei saa tapahtua automaattisesti, vaan vasta kun kuluttaja on selvästi hyväksynyt sen. Yritysten on myös ilmoitettava kuluttajille sähköpostiosoite, johon he voivat lähettää kysymyksensä ja mahdolliset valituksensa.
Komissio ja EU:n kuluttajaviranomaiset seuraavat, tapahtuuko Applen, Googlen ja muiden peliyritysten toiminnassa muutoksia ja tulevat tarvittaessa puuttumaan asiaan.