Sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman entisten asiakkaiden kannattaa edelleen olla valppaana. Monet heistä ovat saaneet aiheettomia perintäkirjeitä, vaikka he olisivat jo aiemmin kiistäneet laskut ja reklamoineet niistä.
KKV kertoi tiedotteessaan 10.9.2021, että sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt aiheettomia laskuja, joita ei pidä maksaa. Syyskuun aikana on käynyt ilmi myös, että Fi-Nergy Voiman entisille asiakkaille on lähetetty aiheettomia perintäkirjeitä. Molempien yhtiöiden sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi ja asiakkaat siirtyivät muiden sähkönmyyjien asiakkaiksi.
Fi-Nergy Voiman entiset asiakkaat ovat saaneet perintätoimistolta syyskuun aikana laskuja, joissa otsikkona on ”Selvityspyyntö puuttuvasta suorituksesta”. Kuluttajat kertovat jo aiemmin kiistäneensä maksuvelvollisuutensa ja reklamoineensa laskuista Fi-Nergy Voimalle. Perintälain mukaan kirjeperintää ei saa jatkaa, jos velallinen on kiistänyt maksuvelvollisuutensa asiallisin perustein.
Osalla perintäkirjeen saaneista kuluttajista sähkösopimus Fi-Nergyn Voiman kanssa on päättynyt jo vuoden 2020 lopulla tai vuoden 2021 alkupuolella. Kirjeissä väitetään kuitenkin virheellisesti, että Fi-Nergy Voima olisi toimittanut asiakkaalle sähköä 10.6.2021 saakka, eli siihen asti, kun yhtiön sähköntoimitukset keskeytyivät.
Osa Fi-Nergy Voiman entisistä asiakkaista on kertonut saaneensa perintäkirjeen myös 10.6.2021 jälkeiseen aikaan kohdistuneesta ennakkolaskutuksesta, esimerkiksi elo-syyskuun 2021 ajalta. Tällainen perintä on täysin perusteetonta, sillä se kohdistuu aikaan, jolloin Fi-Nergy Voima ei ole voinut enää toimittaa sähköä.
Perintäkirjeitä on lähettänyt PS Perintä Oy -niminen perintätoimisto. Kuluttaja-asiamies on ollut yhteydessä PS Perintään ja yritys on kertonut selvittävänsä asiaa.
Fi-Nergy Voiman laskuja ei pidä maksaa. Laskusta on syytä reklamoida perintäyhtiön asiakaspalveluun ja jos laskujen perintä jatkuu, voi tarvittaessa olla yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan.
Ennakkolaskutuksen ongelmat mittavia – kuluttajat odottavat rahojaan
Fi-Nergy Voima keräsi laskutuksessaan ennakkomaksuja, jolloin sähkösopimusten päätyttyä yhtiön olisi pitänyt toimittaa asiakkaalle loppulasku ja palauttaa ylimääräiset maksut. Monilla kuluttajilla on Fi-Nergy Voimalta useiden satojen eurojen saatavia. Kuluttajat ovat reklamoineet saatavistaan Fi-Nergy Voimalle, mutta yhtiö ei ole palauttanut rahoja.
Lue lisää
- Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää kuluttajille aiheettomia laskuja, KKV:n tiedote 10.9.2021
- Kuluttaja-asiamiehen aloite: Sähkön ennakkolaskutus kiellettävä ja puhelinmyynnin sääntöjä tarkennettava, KKV:n tiedote 27.8.2021
- Energiavirasto kehottaa Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän, Energiaviraston tiedote 11.6.2021 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Markkinaoikeus määräsi Fi-Nergylle useita uhkasakolla tehostettuja kieltoja kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta, KKV:n tiedote 3.6.2021
- Ongelmat sähköyhtiön kanssa jatkuvat: kuluttaja-asiamies vie Fi-Nergy Voiman markkinaoikeuteen, KKV:n tiedote 23.4.2020
- Kuluttaja-asiamies selvittää 365 Hankinnan sähkösopimusten puhelinmyyntiä, KKV:n tiedote 9.7.2020