Firstdate-deittipalvelusta lukuisia yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille

Firstdate.fi -seuranhakupalvelu on veloittanut kuluttajilta kuukausimaksuja, vaikka he ovat peruuttaneet jäsenyytensä. Yritys ei ole vastannut kuluttaja-asiamiehen selvityspyyntöihin.

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta ovat saaneet noin 60 yhteydenottoa Firstdate-seuranhakupalvelusta. Palvelun taustalla on ruotsalainen Firstdate International Ab.

Palvelua on markkinoitu 0,10 € tutustumisjaksolla. Sivustolla ei kuitenkaan ole kerrottu selvästi, minkälaiseen ja minkä hintaiseen sopimukseen tutustumisjakson tilannut kuluttaja sitoutuu.

Kuluttajilta on veloitettu 24,90 tai 28,90 euron kuukausimaksuja senkin jälkeen, kun he ovat irtisanoneet jäsenyytensä. Vaikka palvelu on suomenkielinen, yritys ei ole suostunut käsittelemään suomenkielisiä reklamaatioita, vaan on vaatinut kuluttajia asioimaan englanniksi.

Kuluttaja-asiamies pyysi Firstdate International Ab:ltä selvitystä yrityksen markkinointiin, sopimusehtoihin ja laskutukseen liittyvistä ongelmista elokuussa 2013. Yritys ei toimittanut selvitystä määräpäivään mennessä eikä reagoinut kuluttaja-asiamiehen kehotuksiin.

Kuluttaja-asiamies lähetti Firstdate International Ab:lle vielä marraskuussa 2013 saantitodistuksella varustetun selvityspyynnön, jota oli tehostettu 5 000 euron uhkasakolla. Yritystä ei kuitenkaan tavoitettu, joten selvityspyyntö palautui takaisin Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Kuluttaja-asiamies ei ole voinut kuulla Firstdate International Ab:tä uhkasakon asettamisesta eikä tehdä päätöstä uhkasakon maksuun tuomitsemisesta.

Kuluttaja-asiamies on tehnyt toimenpidepyynnön Ruotsin kuluttajaviranomaisil le sekä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston Ruotsin toimistolle. Euroopan kuluttajakeskuskaan ei kuitenkaan ole toistaiseksi saanut yritykseen yhteyttä.

Kuluttajat voivat olla yhteydessä luottokortin myöntäneeseen luottokorttiyhtiöön tai pankkiin ja vaatia siltä hyvitystä Firstdaten veloittamista maksuista. Luottokortin myöntäjällä on velvollisuus palauttaa kuluttajan luottokortilla maksamat rahat, jos yritys ei toimita tilausta, ei suostu hyvittämään tuotteessa olevaa selvää virhettä, ei vastaa valitukseen tai jos kuluttaja ei saa yritykseen yhteyttä.