Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut runsaasti kuluttajien yhteydenottoja sähköhammasharjoja ja vitamiineja puhelimitse myyvistä Super Living Products Ltd, Health Group Finland Oü ja Vitaelife Pharma Oü -yrityksistä. Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa pelkän näytepakkauksen, mutta ovat tahtomattaan tai liian puutteellisten tai harhaanjohtavalla tavalla kerrottujen tietojen vuoksi tulleet sidotuiksi pitkäkestoisiin tilauksiin.
Kuluttajien ilmoitusten perusteella Health Group Finland markkinoi ainakin Sonic care- ja Sonic Pro-merkkisiä hammasharjoja. Kyseessä on Viron kaupparekisterin mukaan sama yritys kuin aiemmin Vitaelife Pharma -merkkisiä ravintolisiä markkinoinut Regimen, jonka harhaanjohtavaan puhelinmarkkinointiin kuluttaja-asiamies joutui puuttumaan vuonna 2018. Kuluttajien ilmoitusten mukaan ravintolisien harhaanjohtavan puhelinmarkkinoinnin taustalla on Vitaelife Pharma, joka sekin on Viron kaupparekisterissä. Myyntipuhelut tehdään kuitenkin suomeksi. Kuluttaja-asiamies selvittää asiaa ja harkitsee sen jälkeen jatkotoimia.
KKV on vuosi sitten varoittanut kuluttajia Hong Kongista käsin toimivan postimyynti- ja verkkokauppa Super Living Productsin harhaanjohtavasta Dentle-merkkisten hammasharjojen puhelinmarkkinoinnista. Kuluttajien ilmoitusten mukaan harhaanjohtavaa myyntiä jatketaan yhä.
Kuluttajat ovat ilmoitusten mukaan luulleet tilanneensa ainoastaan näytepakkauksen. Myöhemmin tilauksen mukana tulleesta laskusta ja tilausvahvistuksesta on ilmennyt, että kuluttaja on kuitenkin sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, jonka mukaan hammasharjan vaihtopäiden tai vitamiinien lisäpakkauksia lähetetään säännöllisin väliajoin erilliseen hintaan. Reklamoineille asiakkaille on yritysten asiakaspalveluista ilmoitettu, että sopimuksesta ei pääse eroon ennen määräaikaisen sopimuksen loppumista.
– Puhelinmyyntitilanne tulee kuluttajalle yllättäen, ja kuluttajan voi olla vaikea kieltäytyä tilauksesta. Kannattaa muistaa, ettei ostopakkoa koskaan ole ja puhelun voi aina lopettaa, sanoo johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Sopimuksen vastattava puhelimessa sovittua
Myyjän on myyntipuhelussa kerrottava selvästi ja ymmärrettävästi tilauksen sisältö ja miten sopimuksen voi irtisanoa. Tutustumisedun sijaan on erityisesti korostettava kuluttajalle, että kyseessä on kestotilaus. Tiedot on annettava ennen kuin kuluttaja myöntyy tilaukseen eikä mainita kestotilauksesta vain puhelun lopussa tietoja kerratessa. Myyjä ei myöskään voi tilausvahvistuksessa poiketa puhelimessa sanomistaan asioista tai korvata siinä myyntipuhelun puutteita.
Yrityksen pitää riitatilanteessa pystyä todistamaan, että kuluttaja on myyntipuhelussa yksiselitteisesti sitoutunut maksulliseen kestotilaukseen ja että sopimus sisällöltään muutenkin vastaa puhelussa sovittua. Kuluttajalla on halutessaan oikeus saada myyjältä myyntipuhelutallenne kuultavaksi.
14 päivän peruuttamisoikeudesta on kerrottava myyntipuhelussa
Kuluttajalla on pääsääntöisesti oikeus peruuttaa puhelimitse tehty sopimus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Peruuttamisoikeus koskee myös terveys- tai hygieniasyistä sinetöityjä tuotteita, ellei kuluttaja ole avannut sinettiä, joka voi olla suojakääre tai kalvo.
Myyjän on myyntipuhelussa kerrottava peruuttamisoikeudesta ja sen käyttämisestä. Muussa tapauksessa peruuttamisoikeus pitenee enimmillään vuodella alkuperäisestä.
Toimintaohjeita kuluttajalle
- Jos olet saanut yritykseltä laskun, jossa veloitetaan muusta kuin näytepakkauksesta tai tutustumistilauksesta, vaikka olet omasta mielestäsi tilannut yritykseltä vain tuotenäytteen, lähetä yritykselle kirjallinen reklamaatio, jossa ilmoitat kiistäväsi maksuvaatimuksen. Perustele esimerkiksi seuraavasti: ”Olen myyntipuhelun perusteella tilannut tuotenäytteen ja maksanut sen toimituskulut. En ole tehnyt muita tilauksia.” Voit käyttää reklamaation tekemisessä apuna myös verkkosovellustamme Reklamaatioapuria. Säästä lähettämäsi reklamaatio.
- Sinulla on etämyyntisäännösten mukainen oikeus peruuttaa myös näytepakkauksen tilaus ilmoittamalla tästä myyjälle. Myös terveys- tai hygieniasyistä sinetöidyn näytepakkauksen voi palauttaa, jos et ole avannut tuotteen sinettiä (esim. suojakääre tai -kalvo).
- Jos lasku siirtyy perintään, reklamoi perinnästä kirjallisesti perintäyritykselle. Kun kiistät maksuvelvollisuutesi ja perustelet, miksi lasku on aiheeton, perintää ei saa lain mukaan jatkaa ennen asian selvittämistä.
- Jos reklamointi ei tuota tulosta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan sähköinen asiointi.
- Harhaanjohtavasta markkinoinnista voit ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle.
Lisää aiheesta:
Tilausansa, ilmaiset näytepakkaukset
Sähköhammasharjojen puhelinmyynti aiheuttaa kuluttajille ikäviä yllätyksiä (7.6.2019)
Kuluttaja-asiamies puuttui ravintolisien puhelinmarkkinointiin (8.5.2019)
Ravintolisien ja luontaistuotteiden harhaanjohtava puhelinmyynti ikäihmisten riesana (9.4.2020)
KKV: Puhelinmyynnin sääntelyä kiristettävä (16.6.2020)