KKV:n kuluttajaneuvontaan tulee yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Yritykset koettavat yksipuolisesti perua asiakkaansa tilauksen vetoamalla tavaran toimitusvaikeuksiin tai varaston riittämättömyyteen, vaikka sopimus sitoo kaupan kumpaakin osapuolta.
Kuluttaja-asiamies ja KKV:n kuluttajaneuvonta ovat huolissaan verkkokaupoissa yleistyneestä ilmiöstä, jossa myyjät yrittävät vetäytyä sitovista tilauksista. Verkkokaupassa tilausvahvistus on vahvistus sopimuksen syntymisestä. Tilaus sitoo kaupan molempia osapuolia eikä myyjä voi perua kauppaa yksipuolisesti.
Kuluttajien on voitava luottaa tilauksensa paikkansapitävyyteen, eikä verkkokauppa saa vetäytyä sopimuksesta esimerkiksi varaston riittämättömyyteen tai toimitusvaikeuksiin vedoten. Yleensä näissä tilanteissa ei ole kyse sellaisesta ylivoimaisesta esteestä, joka oikeuttaisi myyjän vetäytymään sopimuksesta.
”Verkkokaupan huolellinen toiminta edellyttää, että se markkinoi vain tuotteita, joita se voi myös toimittaa. Verkko-ostosten suosio jatkaa yhä kasvuaan, ja asiakkaiden luottamus yritykseen on myös verkkokauppiaiden etu”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.
Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että yritys on vastuussa siitä, että sen ilmoittamat tiedot esimerkiksi varaston riittävyydestä pitävät paikkansa. Myyjän tehtävänä on huolehtia siitä, että jos tuote on loppu, sitä ei ole enää mahdollista ostaa. Verkkokaupan on myös noudatettava ilmoittamaansa toimitusaikaa.
Verkkokauppa vastaa sopimusrikkomuksen hyvityksestä asiakkaalleen
Verkkokaupan tekemä tilauksen peruminen on sopimusrikkomus, sillä myyjä ei voi perusteettomasti livetä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella. Sopimusrikkomuksen seurauksena on korvausvastuu.
Sopimusrikkomuksen voi korvata esimerkiksi niin, että asiakas ostaa vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toiselta myyjältä ja alkuperäinen myyjä hyvittää tuotteiden hintaeron. Oikeus tällaiseen korvaukseen arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kuluttajan tulee kuitenkin ensin olla yhteydessä alkuperäiseen myyjään ja vaatia tuotteen toimittamista.
Kuluttajan täytyy tehdä niin sanottu kateosto huolellisesti ja vahingot minimoiden. Korvausvastuun arviointiin vaikuttaa myös se, pystyykö myyjä osoittamaan, että tuotteen toimittamiselle on olemassa ylivoimainen este.
Erityisesti elektroniikan myyntikäytännöt kuluttajien riesana
KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleiden yhteydenottojen perusteella sopimuksista vetäytyminen on yleistä erityisesti kodinkoneita tai elektroniikkaa myyvissä verkkokaupoissa. Kuluttajat ovat kertoneet etupäässä tietotekniikkaan, kuten näytönohjaimiin ja grafiikkakortteihin, liittyvien tilausten peruuntumisista.
Jos yritys kuluttajan vaatimuksesta huolimatta kieltäytyy toimittamasta tilausta, kuluttajan kannattaa tehdä kirjallinen valitus yritykselle mahdollisimman pian. Reklamaation tekemiseen voi hyödyntää reklamaatioapuria.
Kuluttajaneuvonta tarjoaa opastusta ja sovitteluapua, jos neuvottelut yrityksen kanssa eivät tuota toivottua tulosta.