Kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää vietetään vuosittain maaliskuun 15. päivänä. Tänä vuonna päivän teemana ovat digitaalisiin palveluihin, kuten puhelin- ja laajakaistapalveluihin, liittyvät kuluttajan oikeudet.
Kuluttaja digitaalisilla markkinoilla on yksi kuluttaja-asiamiehen vuoden 2014 painopisteistä. Tavoitteena on varmistaa, että kuluttaja saa laissa vaaditut olennaiset tiedot erityisesti puhelin- ja laajakaistaliittymien sekä maksutelevisiopalveluiden markkinoinnissa ja myyntitilanteissa. Digitaalisiin palveluihin liittyvistä kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista voi lukea lisää Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -uutiskirjeen teemanumerosta 4/13.
Digiajan kuluttajan oikeuksia käsitellään myös EU:n Consumer Summit -kokouksessa 1.-2.4. 2014. Kansalaiset voivat osallistua kokoukseen esittämällä netissä etukäteen kysymyksiä englanniksi. Lisätietoa kokouksesta ja kysymysten lähettämisestä on Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla.
Kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän tarkoituksena on edistää kuluttajien perusoikeuksien toteutumista. Perusoikeuksia on kahdeksan. Niistä ensimmäiset neljä perustuvat USA:n presidentin John F. Kennedyn julkilausumaan, jonka hän esitti 15.3.1962:
- oikeus turvallisuuteen
- oikeus tietoon
- oikeus vaihtoehtoihin
- oikeus vaikuttaa
Myöhemmin CI, Consumers International, kuluttajajärjestöjen kansainvälinen liitto, on lisännyt luetteloon vielä neljä vaatimusta:
- oikeus kohtuulliseen kulutukseen
- oikeus hyvitykseen
- oikeus kuluttajakasvatukseen
- oikeus puhtaaseen ympäristöön
Ensimmäisen kerran Kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää vietettiin 15.3.1983.