KKV asetti huhtikuussa 2016 Keskon ja Lähikaupan yrityskaupan hyväksymisen ehdoksi sen, että Ruokakesko myy kilpailijoilleen 60 Suomen Lähikaupan myymälää. Määräaikaan mennessä 10 myymälälle on löytynyt ostaja. Ruokakesko voi itse päättää jäljelle jäävien 50 myymälän tulevaisuudesta.
KKV tunnisti Keskon ja Lähikaupan yrityskauppaa koskevissa selvityksissään 60 paikallista markkinaa, joilla yrityskauppa todennäköisesti johtaisi kielteisiin kilpailuvaikutuksiin. Virasto velvoitti Ruokakeskon myymään näillä alueilla olevat myymälät päivittäistavarakilpailijoilleen.
Myynnille asetettu määräaika päättyi 11.4.2017. Vain kymmenelle myymälälle on löytynyt ostaja. Myynnin epäonnistuminen ei estä yrityskaupan toteuttamista, koska Suomen Lähikauppa olisi taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi joka tapauksessa poistunut markkinoilta. Ruokakesko voi itse päättää jäljelle jäävien 50 myymälän tulevaisuudesta.
Myydyt myymälät ja niiden ostajat
- Siwa Ahjo: M-ryhmä
- Siwa Asikkala: M-ryhmä
- Siwa Kangasala: M-ryhmä
- Siwa Kihniö: M-ryhmä
- Siwa Paimio: M-ryhmä
- Siwa Peltolammi: M-ryhmä
- Siwa Perniö: M-ryhmä
- Valintatalo Kellokoski: HOK-Elanto
- Valintatalo Parainen: M-ryhmä
- Valintatalo Pirkkala: Pirkanmaan Osuuskauppa
Lue lisää:
KKV hyväksyi ehdollisena Ruokakeskon ja Suomen Lähikaupan yrityskaupan, KKV:n tiedote 11.4.2016
Miksi Keskon pitää myydä juuri 60 myymälää?, Ajankohtaista kilpailusta -blogi 15.4.2016
Lisätietoja: tutkimuspäällikkö Maarit Taurula, p. 029 505 3381