Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää, että markkinaoikeus määrää Rovaniemen kaupungille 40 000 euron seuraamusmaksun. Kaupunki laiminlöi hankintalain mukaisen kilpailuttamisvelvoitteen hankkiessaan matkailu- ja markkinointipalveluita.
Tammikuussa 2024 Rovaniemen kaupunki päätti vuoden 2024 matkailu- ja markkinointipalvelujen suorahankinnasta Rovaniemen Matkailu ja Markkinointi Oy:ltä, joka käyttää markkinointinimeä Visit Rovaniemi. Jäsenyritykset omistavat 49 % ja Rovaniemen kaupunki 51 % yhtiöstä. Vuoden 2024 palvelusopimuksen mukaisten palvelujen arvo oli yhteensä 760 000 euroa.
Kaupungin mukaan hankinta perustui suorahankintana tehtyyn, toistaiseksi voimassa olevaan yhden toimittajan puitejärjestelyyn, joka oli tehty yhtiön kanssa vuonna 2011. Puitejärjestelyllä tarkoitetaan hankintayksikön ja toimittajan välistä sopimusta, jonka tarkoituksena on vahvistaa tietyn ajan kuluessa tehtäviä hankintoja koskevat ehdot.
Hankintalaissa on säädelty puitejärjestelyn sisäisten hankintojen tekemisestä. Yhden toimittajan puitejärjestelyssä hankinnat on tehtävä puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.
KKV arvioi, että yhtiön kanssa vuonna 2011 solmitussa sopimuksessa ei ollut kyse hankintalain mukaisesta yhden toimittajan puitejärjestelystä, sillä sopimuksessa ei sovittu vuonna 2011 voimassa olleen hankintalain edellyttämällä tavalla puitejärjestelyn ehdoista, kuten palveluiden hinnoista tai hintojen määräytymisestä. Tällä perusteella virasto katsoi, että vuoden 2024 palvelusopimuksessa ei ollut kyse vuonna 2011 annetun tarjouksen täsmentämisestä tai täydentämisestä, vaan itsenäisen hankintasopimuksen tekemisestä.
Suorahankinta edellyttää huolellista arviointia
Rovaniemen kaupunki vetosi asiassa siihen, että suorahankinnalle oli myös hankintalain mukainen tekninen syy, sillä vain Visit Rovaniemi kykenee tuottamaan tarvittavat palvelut matkailuelinkeinoa kokonaisvaltaisesti kehittäen ja paikallisia yrityksiä palveluiden tuottamiseen osallistaen. Kaupungin mukaan matkailuelinkeinon kehittäminen alueella vaarantuu, jos palvelut hankitaan toisaalta.
Kaupunki ei kuitenkaan esittänyt selvitystä siitä, että se olisi ennen suorahankintaa kartoittanut markkinoita ja arvioinut objektiivisesti sitä, onko markkinoilla muita palveluntuottajia, jotka olisivat kyenneet toteuttamaan hankinnan kohteena olleet matkailu- ja markkinointipalvelut.
”Suorahankinta on aina poikkeus julkisten hankintojen kilpailuttamisvelvollisuuteen. Ennen sen käyttämistä tulee huolellisesti arvioida, onko sille hankintalain mukaisia perusteita.”
Seuraamusmaksuesitys etenee nyt markkinaoikeuteen, joka antaa ratkaisunsa myöhemmin.