KKV hyväksyi Mehiläisen ja Docrateen välisen yrityskaupan

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi 27.8.2024 yrityskaupan, jossa Mehiläinen Oy hankkii Docrates Oy:n.

Mehiläinen-konserni toimii laaja-alaisesti terveys- ja sosiaalipalveluiden markkinoilla Suomessa. Docrates on yksityinen syöpäsairaala, joka on erikoistunut syöpäsairauksien diagnostiikkaan, hoitoihin ja seurantaan.

Viraston selvitysten perusteella yrityskauppa ei johda kilpailun olennaiseen estymiseen. Mehiläisen laajentuminen syöpähoitopalveluiden tarjoamiseen ei heikennä kilpailua yksityisissä syöpähoitopalveluissa tai vahvista Mehiläisen asemaa yksityisissä terveyspalveluissa.

Docrates ja Mehiläinen eivät ole kilpailleet keskenään ennen yrityskauppaa. Docrates on ainoa syöpien hoitoon ja diagnostiikkaan erikoistunut yksityinen toimija Suomessa, eikä Mehiläinen tarjoa syöpähoitoja tai varsinaista syöpädiagnostiikkaa.

Mehiläisen lääkärikeskuksissa tutkitaan ja hoidetaan kattavasti erilaisia oireita, ja vastaanottokäynneillä voidaan havaita syöpäepäily. Potilas ohjataan tällöin jatkotutkimuksiin muualle terveydenhuoltoon, jolloin samaa potilasta saatetaan hoitaa myöhemmin Docrateella. Tästä yhteydestä mahdollisesti seuraava Docrateen palveluiden käytön lisääntyminen yrityskaupan jälkeen ei KKV:n selvitysten mukaan estä kilpailua markkinoilla. Yrityskauppa ei vaikuta markkinoiden rakenteeseen tavalla, joka vahvistaisi osapuolten markkinavoimaa tai sulkisi pois kilpailijoita.

Markkinoiden keskittymistä valvottava tehokkaasti

Yksityisen terveydenhuollon markkina on Suomessa keskittynyt voimakkaasti 2000-luvulla. KKV:n selvityksen mukaan alan keskittyminen on nostanut hintatasoa. Ennakollinen yrityskauppavalvonta on ainoa keino ehkäistä markkinoiden haitallista keskittymistä, sillä markkinarakenteeseen ei voida jälkikäteen tehokkaasti puuttua.

Keskittyminen on tapahtunut pitkälti yrityskaupoin, joissa suuret terveysyritykset ovat hankkineet omistukseensa paikallisesti toimivia kilpailevia lääkäri- ja hammaslääkäriklinikoita. Nämä yrityskaupat eivät ole tulleet KKV:n tutkittavaksi, sillä yrityskauppavalvonnan liikevaihtorajat eivät ole ylittyneet. KKV onkin ehdottanut, että Suomessa otettaisiin käyttöön otto-oikeus, jotta keskittymiseen voitaisiin puuttua tehokkaammin.

Sanna Syrjälä

Johtaja, yksikön päällikkö