KKV ja Kela: Kela-taksikyytien kilpailutus toi yli sadan miljoonan säästöt

KKV:n ja Kelan yhteistutkimus osoittaa, että Kela-taksien kilpailutus on tuonut merkittäviä säästöjä. Kela-taksikyytien järjestäminen on julkinen hankinta, joka maksetaan verorahoilla.

Samaan aikaan, kun taksimarkkinoiden yksityinen markkina avattiin vuonna 2018 kilpailulle, Kela alkoi kilpailuttaa taksikyytiensä välityskeskuksia.

"Arvioimme, että Kela-taksien kilpailutus johti noin 132 miljoonan euron säästöihin ensimmäisen 4 ja puolen vuoden aikana. Kela-kyydit ovat oppikirjaesimerkki lisääntyneen kilpailun ja kilpailuttamisen hyödyistä."

Ekonomisti Anni Väättänen

Taksialan vuosittainen liikevaihto on yli miljardi euroa. Kaikki julkisesti korvattavat matkat muodostavat yhteensä noin 40 % koko taksimarkkinasta Suomessa. Kela korvaa sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi tehtyjä matkoja terveydenhuoltoon. Vuonna 2022 Kela-takseilla tehtiin yli 3 miljoonaa matkaa ja matkustajia oli yli 400 000.

Kilpailutus lisäsi tarjousten ja välityskeskusten määrä

Välityskeskukset vastaavat Kela-kyytien järjestämisestä. Välityskeskukset yhdistävät asiakkaat ja saatavilla olevat taksit.

Ennen uudistusta Kela oli keskittänyt palvelut yhdelle välityskeskukselle 19 alueella. Käytännössä Kela teki sopimuksen alueen suurimman välityskeskuksen kanssa.

Kela järjesti ensimmäisen taksien välityskeskusten kilpailutuksen vuonna 2018. Kilpailutuksen seurauksena 17 maakunnalle valittiin yksi välityskeskus. Toinen kilpailutettu hankintakierros järjestettiin vuonna 2021, jonka jälkeen jokaiselle maakunnalle valittiin kaksi välityskeskusta, joista asiakas voi valita palveluntarjoajan.

Ensimmäisen hankintakierroksen tarjoukset tulivat pääosin toimintansa jo vakiinnuttaneilta välityskeskuksilta ja useimmilla alueilla saatiin vain yksi tarjous. Toisella kierroksella kaikissa maakunnissa saatiin vähintään kolme tarjousta.

Tutkimuksessa havaittiin, että toinen hankintakierros johti vielä suurempiin kustannussäästöihin kuin ensimmäinen kierros. Säästöt olivat jo 72 miljoonaa euroa toisen nelivuotisen sopimuskauden ensimmäisenä vuonna.

Kela-kyytien kilpailutus tuotti myös matkustajille säästöjä

Valtioneuvosto sääntelee Kela-kyytien maksimihintoja. Ennen välityskeskusten kilpailutusta Kela-kyydeistä maksettiin maksimihinnat. Tutkimuksessa verrattiin välityskeskusten tarjoamia hintoja maksimihintoihin.

"Välityskeskusten tarjoamat alennusprosentit nousivat toisella hankintakierroksella. Ensimmäisellä kierroksella Kela-kyytien keskimääräinen alennusprosentti oli 7 % ja toisella kierroksella alennusprosentti oli jo 23 %."

Kelan tutkija Iiro Ahomäki

Suurin osa säästöistä saatiin taksimatkojen Kelan korvaamasta osuudesta. Tutkimuksen mukaan myös Kela-taksien matkustajat säästivät kilpailutusten ansiosta noin 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2022.  Kela-kyytien omavastuu on 25 euroa per matka. Kela maksaa omavastuun ylimenevän summan.  Matkustajat säästivät omavastuun hinnan alittavissa matkoissa, koska kilpailutuksen takia matkat halpenivat myös matkustajalle. Tutkimuksen havaintona on lisäksi se, että Kela-taksikyydit ovat pienissä kunnissa halvempia kuin yksityiset kyydit, mutta suurissa kunnissa ero ei ole niin selkeä.

Useamman välityskeskuksen malli voi lisätä kilpailua myös yksityisellä taksimarkkinalla

Merkittävästi lisääntynyt kilpailu on yksi syy Kela-taksikyytien kustannussäästöille. Myös pienemmät välityskeskukset ovat voineet osallistua kilpailutukseen, kun markkinalle valittiin useampi välityskeskus. Kilpailun luoma paine alentaa kaikkien kilpailutukseen osallistuvien hintoja.

Toisella kilpailutuskierroksella Kela teki sopimuksen kahden parhaan tarjouksen tehneen välityskeskuksen kanssa. Useamman välityskeskuksen malli voi tukea laajemminkin kilpailua eri alueilla. Julkisesti tuetut kyydit muodostavat monella alueella suuren osan taksimarkkinasta. Julkisesti tuettujen kyytien jakaminen useammalle välityskeskukselle voi synnyttää lisää kilpailua myös yksityisten taksikyytien markkinalla.

Tutkimus lisää ymmärrystä taksimarkkinoiden avaamisen vaikutuksista

KKV:ssä on selvitetty, mitä vaikutuksia uudistuksella on ollut taksimarkkinoihin, kuluttajahintoihin ja taksien saatavuuteen. Markkinoita on tarkasteltu laajasti yksityisten ja julkisten taksipalveluiden näkökulmasta. Kela-taksien saatavuus on säilynyt hyvällä tasolla hankintauudistuksen jälkeen. Peruuntuneiden matkojen osuus koko maassa on vaihdellut 0,05 %:n ja 0,23 %:n välillä vuosina 2018–2022.  Kela seuraa taksimatkojen laatua välityskeskuksilta kuukausittain kerättävistä raporteista.

Anni Väättänen

Ekonomisti