KKV: Vantaan kaupunki toimi hankintalain vastaisesti lasten iltapäivätoiminnan palveluntarjoajan valinnassa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoi, että Vantaan kaupungin iltapäivätoiminnan palveluntarjoajan valinta kuului hankintalain soveltamisalaan, ja kaupungin olisi pitänyt kilpailuttaa hankinta. Kilpailuttamisvelvoitteella turvataan verovarojen tehokasta käyttöä ja yritysten tasapuolista kohtelua.

Vantaan kaupunki järjesti aamu- ja iltapäivätoimintaa Vantaan kansainväliselle koululle hankkimalla palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta. Palveluntuottajaa haettiin kaupungin verkkosivuilla julkaistulla ilmoituksella, eikä hankintaa kilpailutettu hankintalain mukaisesti.

Vantaan kaupunki katsoi KKV:lle antamassaan selvityksessä, että se järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa perusopetuslain mahdollistamana avustettuna toimintana, jolloin palvelua ei tarvitsisi kilpailuttaa. Toiminta on rahoitettu Opetushallituksen myöntämällä erillisellä valtionosuudella sekä vanhempien toiminnasta maksamilla asiakasmaksuilla.

KKV arvioi, että iltapäivätoiminnan palveluista tehty sopimus täytti hankintasopimuksen määritelmän ja kuului hankintalain soveltamisalaan. Kyse ei siten ollut pelkästä toiminnan rahoittamisesta avustuksilla.

“Palveluntuottajan valinnassa on noudatettava hankintalakia, jos sopimus täyttää hankintasopimuksen tai käyttöoikeussopimuksen määritelmän."

Johtava asiantuntija Emmi Silvo

Hankinnan arvo ylitti sosiaali- ja terveyspalveluille säädetyn kynnysarvon. Hankintaan ei soveltunut mikään suorahankintaperuste, eikä laissa ole soveltamisalapoikkeusta aamu- ja iltapäivätoiminnan palveluhankinnoille. Palvelu olisi siten pitänyt kilpailuttaa.

KKV kiinnitti Vantaan kaupungin huomiota hankintasopimuksen määritelmään ja kilpailuttamisvelvollisuuteen.

Lisätietoja

Emmi Silvo

Johtava asiantuntija

Anni Vanonen

Tutkimuspäällikkö