KKV:n sidosyksikköjä koskevaa tutkimusta päivitetty: sidosyksiköille suunnatun kyselyn tulokset poistettu luotettavuuden varmistamiseksi

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tietoon on tullut epäily siitä, että sidosyksiköiden etujärjestö Kustos ry on ohjaillut jäseniensä vastauksia KKV:n kyselyyn. Kysely on ollut osa laajempaa sidosyksikköjä koskevaa tutkimusta. Sidosyksiköille suunnatun kyselyn kautta saaduilla vastauksilla ei ole ollut vaikutusta tutkimuksen keskeisiin johtopäätöksiin. KKV on silti epäselvyyksien välttämiseksi poistanut kaikki tähän kyselyyn viittaavat kohdat ja kyselyn pohjalta tehdyt johtopäätökset tutkimuksesta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) julkaisi kesäkuussa 2024 tutkimuksen 10 prosentin omistusosuusvaatimuksen vaikutuksista sidosyksikkömarkkinaan. Osana tutkimusta toteutettiin kolme kyselyä. Kyselyiden valmistelussa kuultiin kohderyhmien etujärjestöjä Hyvil Oy:tä, Kustos ry:tä, Kuntaliittoa, Elinkeinoelämän keskusliittoa sekä Suomen Yrittäjiä. Kyselylomakkeita testataan ennakolta sellaisten tahojen kanssa, joilla on riittävää asiantuntemusta kyselyiden aihealueesta. Näin varmistetaan, että kysymykset ovat yksiselitteisesti ymmärrettäviä vastaajajoukolle.

Viraston tietoon on tullut epäily siitä, että Kustos ry on ohjeistanut jäseniään vastaamaan sidosyksiköille suunnattuun kyselyyn tietyllä tavalla. Tällainen koordinoitu vastaaminen voi vaarantaa kyselyn luotettavuuden, koska vastausten ei voida enää olettaa edustavan vastaajan näkemystä.

Itse sidosyksikkötutkimuksen luotettavuus ei ole kärsinyt. Tutkimuksessa on johtopäätösten pohjana käytetty laajasti useita eri aineistoja ja tutkimuskirjallisuutta, ja kysely on ollut vain yksi tutkimuksen aineistoista. Kyselyn tavoitteena on ollut kerätä taustatietoa ja ymmärrystä sidosyksiköistä, eivätkä kyselyn kautta saadut vastaukset ole keskeisesti vaikuttaneet tutkimuksen johtopäätöksissä tehtyyn kokonaisarvioon.

Epäselvyyksien välttämiseksi KKV on tehnyt tutkimuksesta uuden version, josta on poistettu sidosyksiköille lähetetty kysely ja tulokset, jotka pohjautuivat kyselyyn. Uusi versio tutkimuksesta on toimitettu työ- ja elinkeinoministeriölle, jonka toimeksiannosta tutkimus tehtiin.

Jan Jääskeläinen

Tutkimusohjaaja