Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkimuksen mukaan puhelinmyynnin uutta lainsäädäntöä noudatetaan heikosti. Vain noin puolet puhelinmyynnistä tilanneista oli saanut kirjallisen tarjouksen lain edellyttämällä tavalla puhelun jälkeen. Tutkimus osoittaa, että hyvä myyntitapa on yhteydessä kuluttajien kiinnostukseen tilata puhelinmyynnistä.
Lakia muutettiin vuonna 2023 niin, että myyjän on toimitettava kuluttajalle kirjallinen tarjous myyntipuhelun jälkeen. Sopimus syntyy vasta puhelun jälkeen kuluttajan hyväksyttyä yrityksen lähettämän kirjallisen tarjouksen. Kirjallisen tarjouksen ja kuluttajan antaman vahvistuksen tarkoituksena on antaa kuluttajalle harkinta-aikaa sopimuksen tekemisestä päättämiseen.
KKV toisti viisi vuotta sitten toteutetun tutkimuksen kuluttajien puhelinmyyntiin liittyvistä kokemuksista. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 2 072 suomalaista.
Puhelinmyynnin uusittu sääntely näyttää toimivan silloin, kun lakia noudatetaan. Nyt ongelmana on se, että yritykset noudattavat lakia heikonlaisesti.
Yli puolella epäselvyyksiä puhelinmyyntitilauksissa
Yli puolet kuluttajista oli kokenut ongelmia tai epäselvyyksiä viimeisimmässä puhelinmyyntitilauksessaan. Muita useammin ongelmia olivat kokeneet luontaistuotteita, ravintolisiä ja vitamiineja tilanneet.
Kuluttajat ovat törmänneet tilanteisiin, jossa tavaraa tai palvelua on alettu toimittaa, vaikka kuluttaja ei ole omasta mielestään tehnyt tilausta. Tutkimuksen mukaan tällaisten tilanteiden määrä on kaksinkertaistunut. Viisi vuotta sitten 10 % vastaajien saamista toimituksista oli sellaisia, joissa kuluttaja ei ollut omasta mielestään tehnyt tilausta, nyt osuus oli 22 %.
Ongelmat puhelinmyyntitilanteissa piinaavat erityisesti nuoria
Tutkimuksen mukaan epäselvyydet puhelinmyyntitilanteissa ovat yleisimpiä nuorimmassa ikäryhmässä eli 18–24-vuotiailla. Jopa 90 prosenttia nuorista kertoi kohdanneensa epäselvyyksiä viimeisimmässä puhelinmyyntitilanteessa. Yleisin nuorten kokema ongelma oli se, että määräaikaiseksi tai kertaluonteiseksi mielletty tilaus olikin todellisuudessa jatkuva. Nuorille oli myös muita useammin alettu toimittaa tuotetta tai palvelua ilman, että he olivat mielestään tilanneet mitään.
Aineiston perusteella ei voida tehdä vahvoja tulkintoja siitä, miksi nuoret erottuvat muista ikäryhmistä niin selvästi. Nuorten kokemat ongelmat näyttävät kuitenkin keskittyvän pääasiassa sopimusteknisiin seikkoihin, mikä herättää huolen siitä, onko nuorten osaaminen puutteellisempaa verrattuna muihin ryhmiin.
Asialliset myyntikäytännöt ovat yhteydessä kiinnostukseen tilata puhelinmyynnistä
Tutkimuksen mukaan lainsäädännön muutoksesta huolimatta kuluttajien suhtautuminen puhelinmyyntiin on yhä erittäin kielteistä. Puhelinmyynti koetaan jopa aiempaa painostavampana.
Myyjän asiallinen ja lainmukainen toiminta puhelimessa vaikuttaa olevan yhteydessä kuluttajan tilaushalukkuuteen.
Kaupat syntyvät useammin silloin, kun myyjä kertoo heti alkuun puhelun kaupallisesta tarkoituksesta ja antaa selkeästi olennaiset tiedot tuotteesta, eikä jaarittele turhia. Lainmukaisesti kuluttajalle annettu kirjallinen tarjous näyttää pienentävän tilaukseen liittyvien ongelmien ja epäselvyyksien riskejä.
Kuluttaja-asiamies valvoo markkinointia ja puhelinmyyntiä myyntitapana sekä ohjeistaa yrityksiä puhelinmyyntiin liittyvistä velvoitteista.