KKV:n tut­ki­mus: pu­he­lin­myyn­nis­sä nou­da­te­taan hei­kos­ti la­kia

Kil­pai­lu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­ton (KKV) tut­ki­muk­sen mu­kaan pu­he­lin­myyn­nin uut­ta lain­sää­dän­töä nou­da­te­taan hei­kos­ti. Vain noin puo­let pu­he­lin­myyn­nis­tä ti­lan­neis­ta oli saa­nut kir­jal­li­sen tar­jouk­sen lain edel­lyt­tä­mäl­lä ta­val­la pu­he­lun jäl­keen. Tut­ki­mus osoit­taa, että hyvä myyn­ti­ta­pa on yh­tey­des­sä ku­lut­ta­jien kiin­nos­tuk­seen ti­la­ta pu­he­lin­myyn­nis­tä.

Lakia muutettiin vuonna 2023 niin, että myyjän on toimitettava kuluttajalle kirjallinen tarjous myyntipuhelun jälkeen. Sopimus syntyy vasta puhelun jälkeen kuluttajan hyväksyttyä yrityksen lähettämän kirjallisen tarjouksen. Kirjallisen tarjouksen ja kuluttajan antaman vahvistuksen tarkoituksena on antaa kuluttajalle harkinta-aikaa sopimuksen tekemisestä päättämiseen.

KKV toisti viisi vuotta sitten toteutetun tutkimuksen kuluttajien puhelinmyyntiin liittyvistä kokemuksista. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 2 072 suomalaista.

Pu­he­lin­myyn­nin uusit­tu sään­te­ly näyt­tää toi­mi­van sil­loin, kun la­kia nou­da­te­taan. Nyt on­gel­ma­na on se, että yri­tyk­set nou­dat­ta­vat la­kia hei­kon­lai­ses­ti.

johtava asiantuntija Mika Saastamoinen

Yli puo­lel­la epä­sel­vyyk­siä pu­he­lin­myyn­ti­ti­lauk­sis­sa

Yli puolet kuluttajista oli kokenut ongelmia tai epäselvyyksiä viimeisimmässä puhelinmyyntitilauksessaan. Muita useammin ongelmia olivat kokeneet luontaistuotteita, ravintolisiä ja vitamiineja tilanneet.

Kuluttajat ovat törmänneet tilanteisiin, jossa tavaraa tai palvelua on alettu toimittaa, vaikka kuluttaja ei ole omasta mielestään tehnyt tilausta. Tutkimuksen mukaan tällaisten tilanteiden määrä on kaksinkertaistunut. Viisi vuotta sitten 10 % vastaajien saamista toimituksista oli sellaisia, joissa kuluttaja ei ollut omasta mielestään tehnyt tilausta, nyt osuus oli 22 %.

On­gel­mat pu­he­lin­myyn­ti­ti­lan­teis­sa pii­naa­vat eri­tyi­ses­ti nuo­ria

Tutkimuksen mukaan epäselvyydet puhelinmyyntitilanteissa ovat yleisimpiä nuorimmassa ikäryhmässä eli 18–24-vuotiailla. Jopa 90 prosenttia nuorista kertoi kohdanneensa epäselvyyksiä viimeisimmässä puhelinmyyntitilanteessa. Yleisin nuorten kokema ongelma oli se, että määräaikaiseksi tai kertaluonteiseksi mielletty tilaus olikin todellisuudessa jatkuva. Nuorille oli myös muita useammin alettu toimittaa tuotetta tai palvelua ilman, että he olivat mielestään tilanneet mitään.

Ai­neis­ton pe­rus­teel­la ei voi­da teh­dä vah­vo­ja tul­kin­to­ja sii­tä, mik­si nuo­ret erot­tu­vat muis­ta ikä­ryh­mis­tä niin sel­väs­ti. Nuor­ten ko­ke­mat on­gel­mat näyt­tä­vät kui­ten­kin kes­kit­ty­vän pää­asias­sa so­pi­mus­tek­ni­siin seik­koi­hin, mikä he­rät­tää huo­len sii­tä, onko nuor­ten osaa­mi­nen puut­teel­li­sem­paa ver­rat­tu­na mui­hin ryh­miin.

ekonomisti Anni Väättänen

Asial­li­set myyn­ti­käy­tän­nöt ovat yh­tey­des­sä kiin­nos­tuk­seen ti­la­ta pu­he­lin­myyn­nis­tä

Tutkimuksen mukaan lainsäädännön muutoksesta huolimatta kuluttajien suhtautuminen puhelinmyyntiin on yhä erittäin kielteistä. Puhelinmyynti koetaan jopa aiempaa painostavampana.

Myyjän asiallinen ja lainmukainen toiminta puhelimessa vaikuttaa olevan yhteydessä kuluttajan tilaushalukkuuteen.

Kau­pat syn­ty­vät useam­min sil­loin, kun myy­jä ker­too heti al­kuun pu­he­lun kau­pal­li­ses­ta tar­koi­tuk­ses­ta ja an­taa sel­keäs­ti olen­nai­set tie­dot tuot­tees­ta, eikä jaa­rit­te­le tur­hia. Lain­mu­kai­ses­ti ku­lut­ta­jal­le an­net­tu kir­jal­li­nen tar­jous näyt­tää pie­nen­tä­vän ti­lauk­seen liit­ty­vien on­gel­mien ja epä­sel­vyyk­sien ris­ke­jä.

johtava asiantuntija Katja Järvelä

Kuluttaja-asiamies valvoo markkinointia ja puhelinmyyntiä myyntitapana sekä ohjeistaa yrityksiä puhelinmyyntiin liittyvistä velvoitteista.

Li­sä­tie­to­ja

Mika Saas­ta­moi­nen

Johtava asiantuntija

Kat­ja Jär­ve­lä

Johtava asiantuntija

Anni Väät­tä­nen

Ekonomisti