Kuluttaja-asiamies on julkaissut päivitetyn linjauksen vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Linjauksen tarkoituksena on ohjeistaa yrityksiä ja vaikuttajia siitä, kuinka markkinoinnin tunnistettavuuden voi varmistaa sosiaalisen median julkaisuissa.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Piilomainontaa ei saa harjoittaa missään muodossa, vaan kuluttajilla on aina oikeus tietää, kun heihin pyritään vaikuttamaan kaupallisesti.
”Vaikuttajamarkkinoinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota markkinoinnin tunnistettavuuteen, koska vaikuttajien julkaisemassa sisällössä on kaupallista ja ei-kaupallista sisältöä sekaisin. Tunnistettavuus voidaan varmistaa selkeillä mainosmerkinnöillä.”
Päivitetty linjaus vastaa entistä useampaan kysymykseen
Uuden linjauksen alussa on tiivistelmä keskeisimmistä ohjeista vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen. Linjauksessa suositellaan, että kun markkinoinnista on kirjallinen tai suullinen sopimus, julkaisuun merkitään esimerkiksi ”Mainos [Yritys/Tuotemerkki]”. Kun sopimusta ei ole, mutta vaikuttaja on saanut tuotteen tai palvelun mainostarkoituksessa, julkaisuun merkitään esimerkiksi ”Mainos/Saatu [Yritys/Tuotemerkki]”.
Mainosmerkinnän on oltava näkyvissä heti kun kuluttaja näkee julkaisun. Merkinnän pitää myös pysyä esillä koko kaupallisen sisällön ajan, eikä sen näkeminen saa edellyttää esimerkiksi ”lue lisää” -painikkeen painamista.
Linjauksessa vaikuttajia ja yrityksiä ohjeistetaan merkitsemään myös muun muassa markkinointitapahtumia koskevat julkaisut, yhteistyösopimuksiin kuulumattomat julkaisut, mainoslinkit ja -koodit sekä sosiaalisen median tilien esittelyteksteissä olevat mainokset.
Linjauksessa annetaan ohjeita merkintöjen tekemiseen Instagramissa, TikTokissa, Snapchatissä, YouTubessa, Twitchissä, LinkedInissä, blogeissa ja podcasteissä. Uusi linjaus ohjeistaa myös vaikuttajia tekemään mainosmerkinnät omien yritystensä, tuotteidensa ja palveluidensa mainoksiin sosiaalisessa mediassa.
Merkinnöistä huolehtiminen on osa vastuullista toimintaa
Kuluttaja-asiamies kehottaa vaikuttajamarkkinoinnin alalla työskenteleviä tutustumaan linjaukseen ja ottamaan sen periaatteet osaksi omaa toimintaa. Kuluttaja-asiamies seuraa, kuinka vaikuttajamarkkinointia merkitään ja voi tarvittaessa puuttua vaikuttajan tai markkinointia tilaavan yrityksen toimintaan.
”Linjaukseen kannattaa tutustua huolella ja ottaa sen periaatteet haltuun mahdollisimman pian. Selkeät merkinnät ja yhdenmukaiset käytännöt ovat kaikkien etu.”
Vaikuttajan on liiketoimintaa harjoittaessaan hyvä olla perillä myös muusta kuluttajansuojalainsäädännöstä. Linjaus ohjaakin tutustumaan KKV:n verkkosivuilta löytyviin materiaaleihin esimerkiksi alennus- ja ympäristömarkkinoinnista sekä virhe- ja viivästysvastuusta, kun vaikuttaja myy omia tuotteita tai palveluitaan.
Päivityksessä huomioitu alan toiveet ja kommentit
Kuluttaja-asiamies julkaisi linjauksen vaikuttajamarkkinoinnista alun perin vuonna 2019. Päivitys oli tarpeen, sillä alan kehittyessä vaikuttajamarkkinointi ja merkintätavat ovat saaneet uusia muotoja. Myös vaikuttajamarkkinointiala itse on toivonut linjaukseen tarkennuksia ja lisäyksiä.
Kuluttaja-asiamies on lisäksi arvioinut aikaisempia linjojaan uudestaan ottaen huomioon esimerkiksi EU-tuomioistuimen markkinointia koskevan uuden oikeuskäytännön. Linjauksessa on huomioitu myös EU:n tuore digipalveluasetus, joka asettaa alustoille velvoitteita edistää markkinoinnin tunnistettavuutta.
Kuluttaja-asiamies julkaisi luonnoksen päivitetyksi linjaukseksi lokakuussa 2024 ja pyysi siihen lausuntoja aiheesta kiinnostuneilta. Lisäksi kuluttaja-asiamies on keskustellut linjauksesta alan ja itsesääntelytoimielinten kanssa. Kuluttaja-asiamies sai luonnoksesta runsaasti palautetta, jota se on käyttänyt apuna linjauksen päivittämisessä.
Kuluttaja-asiamies päivittää mahdollisimman pian myös KKV Kampuksen suositun vaikuttajamarkkinointikurssin linjausta vastaavaksi. Kurssi on poissa käytöstä päivityksen ajan.