Kuluttaja-asiamiehen huomautuksia vuoden 2024 toisella puoliskolla

Kesä-joulukuussa 2024 kuluttaja-asiamies antoi yrityksille huomautuksia puutteellisista ale-merkinnöistä, kohtuuttomista sopimusehdoista, peruuttamisoikeuden rajoituksista sekä mainosten tunnistettavuudesta.

Huomautukset ovat kuluttaja-asiamiehen keino puuttua selkeisiin kuluttajan oikeuksien rikkomuksiin, joihin liittyy vakiintunut ratkaisukäytäntö. Huomautuksissa yritystä kehotetaan muuttamaan lainvastaista menettelyään. Huomautukset ovat lähtökohtaisesti nopeampi ja suoraviivaisempi tapa puuttua rikkomuksiin kuin muut valvontakeinot.

30 päivän alinta hintaa ei voi jättää kuluttajan selvitettäväksi asiakaspalvelusta

Alennusmyynneissä on ilmoitettava alin hinta, jolla tavaraa on myyty 30 päivän aikana ennen alennusta. 30 päivän alin hinta on kerrottava selkeästi alennushinnan yhteydessä.

Kuluttaja-asiamies antoi alennusmarkkinoinnista huomautuksen huonekaluliike Lähdesmäki Oy Ilmajoelle. Lähdesmäki oli markkinoinnissaan ilmoittanut tuotteen 30 päivän alimman hinnan olevan saatavilla asiakaspalvelusta. Kuluttaja-asiamies katsoi menettelyn kuluttajansuojalain vastaiseksi, sillä alimman hinnan on oltava selkeästi esillä, eikä sen tietoon saaminen saa jäädä kuluttajan oman aktiivisuuden varaan. Lähdesmäki korjasi menettelyään kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.

Sopimusehdoissa ei voi laittaa riskiä tapahtuman peruuntumisesta kuluttajan kannettavaksi

Kuluttajan ei pidä yksin kantaa riskiä siitä, että tapahtuma joudutaan poikkeuksellisissa olosuhteissa perumaan. Tapahtumanjärjestäjä ei siksi voi kirjata sopimusehtoihin, ettei osallistumismaksua palauteta kuluttajalle, jos tapahtuma joudutaan perumaan ylivoimaiseen esteen tai muun syyn takia. Ylivoimainen este voi vapauttaa elinkeinonharjoittajan vahingonkorvausvelvollisuudesta, mutta sen on silti hyvitettävä kuluttajille saamatta jääneen palvelun hinta.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Helsinki Marathon Oy:n järjestämän BMW Helsinki Marathon 2024 -tapahtuman peruutus- ja siirtoehtojen force majeure -kohtaan, jonka mukaan tapahtumanjärjestäjällä ei ole velvollisuutta palauttaa ilmoittautumismaksuja silloin, jos tapahtuma joudutaan perumaan tai sitä ei voida järjestää ylivoimaisen esteen takia. Kuluttaja-asiamies katsoi, että ehto on kuluttajansuojalain vastainen. Helsinki Marathon muutti ehtoa kuluttaja-asiamiehen huomautuksen johdosta.

Verkkokaupan on tarjottava patjalle peruuttamisoikeus, sillä se ei ole hygieniatuote

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa verkko-ostos 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Myyjä voi rajoittaa peruuttamisoikeutta esimerkiksi silloin, kun sopimus koskee sinetöitynä toimitettua hygieniatuotetta, joka on avattu toimituksen jälkeen. EU-tuomioistuimen mukaan hygieniatuotteet eivät kuitenkaan kata patjan kaltaisia tavaroita, sillä ne voidaan saattaa uudelleen myyntiin terveydensuojelua ja hygieniaa koskevia vaatimuksia vaarantamatta.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Unikulma Oy:n verkkokaupan sopimusehtojen kohtaan, jonka mukaan avatuilla hygieniatuotteilla ei ole palautus- tai vaihto-oikeutta. Unikulma oli lukenut hygieniatuotteiden piiriin muun muassa patjat, jotka eivät ole EU-tuomioistuimen ratkaisun mukaan hygieniatuotteita. Unikulma kertoi, että se aikoo tarkastella menettelyjään ja varmistaa, että ne ovat unionin oikeuden mukaisia.

Verkkokaupan peruuttamisoikeus koskee myös käytettyjä tavaroita

Verkkokaupassa pätee lähtökohtaisesti 14 päivän peruuttamisoikeus. Oikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan lain määrittelemissä tapauksissa, esimerkiksi sinetöityjen terveys- ja hygieniatuotteiden kohdalla. Peruuttamisoikeus pätee yhtä lailla uusien kuin käytettyjen tavaroiden kaupassa.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota VPD Finland Oy:n VPD.fi-verkkokaupan toimitus- ja sopimusehtoihin, joiden mukaan kuluttajalla ei ollut oikeutta peruuttaa kauppoja käytettyjen tuotteiden kohdalla. Lisäksi ehdoissa edellytettiin kuluttajalta toimenpiteitä tuotteen sinetöimiseksi, jotta kuluttaja voisi käyttää peruuttamisoikeuttaan.

14 päivän peruutusoikeus on pakottavaa lainsäädäntöä. Tämä tarkoitta, että sopimusehto, joka poikkeaa laista kuluttajan vahingoksi, on mitätön. VPD korjasi ehtojaan kuluttaja-asiamiehen huomautuksen myötä.

Mainoslehtistä ei voi naamioida tiedotteeksi

Markkinoinnista on aina käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kuka on mainoksen takana. Kuluttajan on siis ensi näkemältä voitava huomata, että kyseessä on mainos.

Kuluttaja-asiamies antoi Luxio Oy:lle huomautuksen osoitteettoman suoramarkkinoinnin tunnistettavuudesta. Kuluttajailmoitusten mukaan Luxio oli jakanut tiedotteiksi nimettyjä mainoslehtiä kuluttajien postiluukkuihin. Mainoslehdissä käytetyt otsikointi, sanamuodot ja visuaalinen ilme antoivat ymmärtää, että kyse oli parvekekaihtimien yhteishankintaa koskevasta tiedotteesta, eikä mainoksesta. Kuluttaja-asiamies katsoi, että Luxion jakamat mainoslehdet olivat kuluttajansuojalain vastaisia.