Etäkauppa-teemanumerossa on juttuja etenkin puhelinmyynnistä, joka aiheuttaa kuluttajille edelleen paljon ongelmia. Aihetta käsitellään kuluttaja-asiamiehen ratkaisujen kautta. Mukana on myös mobiilipelien ostamiseen ja sovelluskaupan maksutavan oletusasetukseen liittyvä ratkaisu. Pääkirjoituksessaan kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen käsittelee verkkokaupan maksutapoja ja Anttilan konkurssia.
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 4/2016 on useita puhelinmyyntiin liittyviä kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja asiantuntijakirjoitus puhelinmyynnin sääntelyn kehittämistarpeista:
- Harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä: Kuluttaja-asiamies sai ilmoituksia luontaistuotteiden harhaanjohtavasta puhelinmyynnistä. Kuluttajien mukaan Nitrox Oy lähetti heille tuotteita ilman tilausta, mikä on laivastaista. Useampi ilmoitus koski ikääntyneisiin kohdistunutta puhelinmyyntiä. Lisäksi yrityksen käyttämä markkinointinimi ”Suomen Apteekki” hämäsi osaa kuluttajista ja he luulivat, että kyseessä on heidän oman apteekkinsa tekemä puhelinmyynti.
- Myyntipuhelu alkoikin kysymyksillä: Finnacta Oy:n harjoittamaa aikakauslehtien puhelinmyyntiä ei tunnistanut markkinoinniksi eikä tilaukseen liittyviä sopimusehtoja kerrottu riittävän selvästi. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttajien kerrottiin myös voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä.
- Lehden kaupittelua sekavin sopimusehdoin: Koulukiusattujen lasten asialla soitelleet puhelinmyyjät kauppasivat Koulurauhaa-lehteä, jonka taustayritys K R Kustannus Oy jäi kuluttajille epäselväksi. Puhelinmyynnissä ei noudatettu kaikkia etämyyntisäännöksiä ja käytettiin sekavia sopimusehtoja. Yrityksen menettely oli monilta osin kuluttajansuojalain vastaista. Yritys korjasi puhelinmarkkinointiaan ja sopimuskäytäntöjä kuluttaja-asiamiehen edellyttämillä tavoilla.
- Tuotepaketteja toimitettiin ilman tilausta: Kuluttaja-asiamies on kehottanut Campus Group Oy:tä muuttamaan kuluttajansuojalain vastaista menettelyään. Yritys markkinoi puhelimitse lemmikkien hyvinvointipaketteja, jotka sisälsivät muun muassa ravintolisiä. Myyntipuheluissa tilauksen kokonaishinta ja kesto jäivät epäselviksi. Kuluttajat kertoivat, etteivät he saaneet tilausvahvistusta. Lisäksi yritystä oli vaikea tavoittaa ja tilauksen perumisessa sähköpostitse oli ongelmia.
Lisäksi uutiskirjeessä on EU:n kuluttajansuojaviranomaisten Apple- ja Google -linjauksia seuraava ratkaisu mobiilipelien sovelluskaupan maksutavan oletusasetuksista:
- Sovelluskaupan maksutapa oli määritelty ennalta: Microsoftin Windows Phone -käyttöjärjestelmän oletusasetus mahdollisti esimerkiksi mobiilipelien ja niiden lisäosien ostamisen sovelluskaupasta suoraan puhelinlaskulle. Kuluttajalla tulisi kuitenkin olla aito mahdollisuus valita, miten hän haluaa maksaa sovelluskaupan ostot ja suojautua mahdollisilta ei-toivotuilta ostoilta. Oletusasetus ohitti tämän. Myös alaikäisten erityinen asema puhelimenkäyttäjinä on huomioitava.
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje ilmestyy 6 kertaa vuodessa. Aiemmat uutiskirjeet löytyvät täältä.