Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua siitä, minkä verran kuluja kuluttajalle saa korkeintaan aiheutua soittamisesta silloin, kun hän on puhelimitse yhteydessä yritykseen olemassa olevaan sopimukseensa tai aikaisempaan ostokseensa liittyvässä asiassa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan EU-sääntely edellyttää, että tehtyyn sopimukseen liittyvästä puhelusta ei tule aiheutua lisäkuluja verrattuna niihin kuluihin, joita kuluttajalle aiheutuu soitosta normaaliin puhelinnumeroon.
Markkinaoikeuden ratkaistavaksi saatetussa asiassa on kyse siitä, miten tulkitaan kansallista säännöstä, jossa säädetään tehtyä kulutushyödykesopimusta koskevan puhelun hinnoittelusta. Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan kansallista säännöstä on tulkittava ensisijaisesti unionin oikeuden tarkoittamalla tavalla.
Sääntelyn tarkoituksena on turvata kuluttajan mahdollisuus käyttää lakisääteisiä oikeuksiaan tehokkaasti ja tavanomaisin kustannuksin. Sopimukseen liittyvästä puhelusta ei tule aiheutua lisäkuluja verrattuna niihin kuluihin, joita kuluttajalle aiheutuu soitosta normaaliin puhelinnumeroon, esimerkiksi soitosta ystävälleen.
”Puhelin on monille tärkeä kanava hoitaa yrityksen kanssa sopimukseen liittyviä asioita. Kuluttajien oikeuksiin pääsyn kannalta on keskeistä, että esimerkiksi tavaran virhettä voi selvittää soittamalla yritykselle ilman, että siitä aiheutuu kuluttajalle lisäkuluja.”
Yritysnumerot aiheuttavat lisäkustannuksia olemassa olevaa sopimusta koskevaan puhelinasiointiin
Yritykset käyttävät asiakaspalvelussaan yleisesti valtakunnallisia tilaajanumeroita eli niin sanottuja yritysnumeroita. Tämä tarkoittaa tyypillisesti sitä, että kuluttajalle aiheutuu lisäkuluja verrattuna kuluihin, joita hänelle aiheutuisi soitosta normaaleihin puhelinnumeroihin. Yritysnumeroihin soittaminen ei esimerkiksi yleensä sisälly matkapuhelinliittymien puhepaketteihin.
Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan kansallista säännöstä on tulkittava unionin oikeus huomioiden niin, että sopimusasiointipuhelusta saa aiheutua korkeintaan tavanomaiset kustannukset, joita kuluttajalle aiheutuisi soittamisesta normaaliin puhelinnumeroon.
Kuluttaja-asiamies teki jo vuonna 2018 aloitteen sopimusasiointipuheluita koskevan sääntelyn muuttamisesta niin, että lailla pystyttäisiin puuttumaan yritysnumeroiden korkeaan hinnoitteluun. Asia ei kuitenkaan edennyt. Lakia muutettiin vuonna 2020, mutta kuluttaja-asiamiehen esiin tuomia huolia ei otettu silloinkaan riittävästi huomioon.
Kuluttaja-asiamies pitää siten tärkeänä, että asiaan saadaan nyt tuomioistuimen ratkaisu. Hakemus koskee Telia Finland Oyj:tä.
Lisää aiheesta
Lisämaksullisen puhelinnumeron tarjoaminen asiakassuhteessa
KKV: Lakiesitys ei riittävästi turvaa kuluttajien oikeuksia puhelinasioinnissa