Kuluttaja-asiamies kannustaa Bondoran asiakkaita hakemaan heille kuuluvat hyvitykset – Jopa tuhansien eurojen hyvitykset mahdollisia

Suuri osa Bondora AS, Suomen sivuliikkeen kanssa luottosopimuksen tehneistä kuluttajista on oikeutettuja hyvityksiin lainvastaisesti perityistä luottokustannuksista. Kuluttajille kuuluvat hyvitykset voivat olla jopa tuhansien eurojen suuruisia. Kuluttajat voivat käyttää hyvitysvaatimuksen tekemiseen KKV:n reklamaatioapuria.

Kuluttajat, joiden luottosuhteissa Bondora on perinyt lain enimmäismäärän ylittävää luoton korkoa tai muita luottokustannuksia, ovat oikeutettuja hyvityksiin. Bondora on rikkonut luoton koron hintasääntelyä luottosuhteissa, jotka on solmittu välillä 1.9.2019-10.11.2021. Muiden luottokustannusten osalta Bondora on rikkonut hintasääntelyä veloittamalla sopimus- ja hallinnointipalkkion lisäksi kustannuksia B On Track-, B Secure- ja B Secure + -palveluista 1.9.2019 jälkeen.

Kuluttajien ei tarvitse maksaa Bondoralle takaisin kuin luoton pääoma, joten kuluttajat ovat oikeutettuja saamaan takaisin sekä luoton koron että sopimus- ja hallinnointipalkkiot kuin myös mahdolliset kustannukset B On Track-, B Secure- ja B Secure + -palveluista. Markkinaoikeus on linjannut, että Bondora ei saa voimassa olevissa luottosuhteissa veloittaa kuluttajilta mitään luottokustannuksia ja sen tulee hyvittää kaikki hyvityksiä vaativat ja niihin oikeutetut kuluttajat.

Kuka voi hakea hyvityksiä Bondoralta?

  • Jos olet solminut Bondoran kanssa luottosopimuksen 1.9.2019–10.11.2021 välisenä aikana.
  • Jos olet solminut luottosopimuksen 10.11.2021 jälkeen, ja maksanut muiden luottokustannusten enimmäismäärän ylittäviä kustannuksia B On Track-, B Secure- tai B Secure + -palveluista.
  • Luottosi voi olla edelleen voimassa tai kokonaan takaisinmaksettu. Luottosi voi olla myös irtisanottu. Jos luottosi on oikeudellisessa perinnässä, et voi hakea hyvityksiä.
  • Jos olet reklamoinut Bondoralle jo aikaisemmin, mutta saanut yhtiöltä vain osittaisen hyvityksen, sinulla on oikeus saada kaikki luottokustannukset täysimääräisesti.

Mistä kustannuksista voit hakea hyvitystä?

  • Voit vaatia hyvityksiä luoton korosta, sopimuspalkkiosta ja hallinnointipalkkiosta.
  • Voit vaatia hyvityksiä myös kaikista maksamistasi B On Track-, B Secure- ja B Secure + -palveluiden kustannuksista.

Miten haet hyvitystä Bondoralta?

  • Tee kirjallinen reklamaatio Bondoralle KKV:n reklamaatioapurilla.
  • Apuri ohjaa laatimaan kirjallisen reklamaation lainvastaisesti perityistä luottokustannuksista oman tilanteesi mukaan. Sinun pitää itse lähettää valmis reklamaatio Bondora AS Suomen sivuliikkeelle esimerkiksi sähköpostilla: asiakaspalvelu@bondora.com
  • Jos hyvitysvaatimuksiisi ei suostuta, ota yhteyttä KKV:n kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonnassa voi asioida puhelimitse tai verkkolomakkeella.

Lisää aiheesta

KKV:n reklamaatioapuri

Markkinaoikeus: Bondora hyötynyt kuluttajien oikeuksien rikkomisesta lähes miljoona euroa – kuluttajilla on oikeus hyvityksiin KKV:n tiedote 15.1.2025.

KKO tuomitsi kahden luottoyhtiön järjestelyt luoton todellisten kustannusten peittelemisestä KKV:n tiedote 10.10.2024