Lippuja erilaisiin tapahtumiin välittävästä Viagogosta on tullut kuluttajaviranomaisille kahden viime vuoden aikana noin 500 yhteydenottoa. Yrityksen sivustolla on kuluttajien ilmoitusten mukaan muun muassa ollut harhaanjohtavaa tietoa tarjolla olevien lippujen määristä ja hinnoista. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt asiaa, ja Viagogon toiminta on myös oikeuskäsittelyssä Sveitsissä. Kuluttaja-asiamies painottaa, että Viagogon kanssa asioimista kannattaa harkita tarkkaan.
Kuluttaja-asiamiehen ja valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan saamien yhteydenottojen perusteella monille kuluttajille on syntynyt Viagogon verkkosivuista se käsitys, että kyseessä olisi tapahtumien virallinen lipunmyyjä. Näin ei kuitenkaan ole. Viagogo on Sveitsiin sijoittautunut lippujen jälkimarkkinapaikka, jonka kautta kuka tahansa voi myydä eteenpäin ostamansa tapahtumalipun. Sivustolla ei kerrota selvästi, minkälaisia mahdollisia rajoituksia tapahtumalippujen ostamiseen ja käyttämiseen liittyy. Monet tapahtumanjärjestäjät esimerkiksi edellyttävät, että lipun käyttää se henkilö, joka on sen alun perin ostanut.
Kuluttajien ilmoitusten perusteella sivustolla on ollut harhaanjohtavaa tietoa siitä, kuinka paljon lippuja johonkin tapahtumaan on vielä jäljellä. Kun sivustolla on kerrottu, että tietyn tapahtuman liput ovat loppumassa, on tarkoitettu vain Viagogon kautta saatavilla olevien lippujen määrää. Moni kuluttaja onkin maksanut korkeampaa hintaa tapahtumalipuista, joita olisi ollut vielä myynnissä normaaliin hintaan virallisilla lipunmyyntisivustoilla. Lippujen hinnoissa ei ole ilmoitettu esimerkiksi arvonlisäveroa, käsittelymaksua ja/tai varausmaksua, vaan tiedot näistä lisämaksuista ovat selvinneet kuluttajille vasta siinä vaiheessa, kun heidän maksukorteiltaan on veloitettu ilmoitettua suurempi hinta lipuista. Lisäksi Viagogon verkkosivuilla on myyty lippuja tapahtumiin, joita ei todellisuudessa ole olemassakaan. Ongelmien selvittämistä on hankaloittanut se, että Viagogon asiakaspalveluun on ollut vaikea saada yhteyttä.
Yhtiön sijoittautumismaassa Sveitsissä Viagogoa vastaan on nostettu viranomaisen toimesta siviilikanne vuonna 2017 ja oikeuskäsittely on yhä kesken. Sveitsin tuomioistuinratkaisun on tarkoitus koskea verkkosivuston kaikkia kieliversioita. Myös kuluttaja-asiamies pyysi Viagogolta lokakuussa 2017 selvitystä kuluttajien kohtaamista ongelmista ja odottaa nyt sveitsiläisen tuomioistuimen ratkaisua ennen mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä.
Toimintaohjeita Viagogolta lippuja ostaneille kuluttajille
Jos olet ostanut lippuja Viagogolta pankki- tai luottokortilla ja tililtäsi on veloitettu ilmoitettua enemmän, etkä ole antanut suostumusta tuon suuruisen maksutapahtuman toteuttamiseen, voit tehdä pankille reklamaation. Pankin on palautettava suoritus niiltä osin kuin veloitukseen ei ole ollut suostumusta. Jos olet maksanut oston luottokortilla, voit kääntyä luotonantajan puoleen myös, jos yritys ei toimita ostostasi, ostoksesta on laskutettu väärin tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe.
Toimintaohjeiden saamiseksi voit myös olla tarvittaessa yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Reklamaatioapuri auttaa laatimaan kirjallisen valituksen myyjälle.