Blogien kautta mainostavien yritysten ja ammattibloggaajien on huolehdittava siitä, että lukija erottaa mainokset muusta sisällöstä.
Monet yritykset käyttävät blogeja markkinointikanavina tekemällä bloggaajien kanssa yhteistyösopimuksia tai lähettämällä heille tuotelahjoja. Tavoitteena on, että bloggaaja edistää tuotteen tai palvelun myyntiä suosittelemalla sitä blogissaan. Toisaalta bloggaajat voivat myös itse aktiivisesti hankkia mainoksia blogiinsa ja ansaita niillä rahaa.
Blogimarkkinoinnin jatkuvasti yleistyessä kuluttaja-asiamies on pitänyt tarpeellisena linjata markkinoinnin pelisääntöjä. Linjaus on tarkoitettu bloggaajien kanssa yhteistyötä tekeville yrityksille sekä a mmattimaisille bloggaajille, jotka saavat palkkaa kirjoittamisesta tai joilla on oma yritys, jonka toimintaan blogi liittyy.
Blogien kautta markkinoivien yritysten ja ammattimaisten bloggaajien on otettava huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset mainonnan tunnistettavuudesta.
”Blogin lukijalle ei saa jäädä epäselväksi, milloin kyseessä on bloggaajan oma mielipide ja milloin yrityksen maksama mainos. Yritys ei voi pyytää, että bloggaaja kirjoittaa sen tuotteesta tai palvelusta ilman, että mainitsee saaneensa yritykseltä palkkion tai tuotelahjan”, toteaa kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen.
Linjauksessa korostetaan, että yrityksen on ohjeistettava kaikkia bloggaajia kertomaan avoimesti yhteistyöstä ja saamistaan eduista. Olennaista on, että bloggaaja mainitsee tuotteiden yhteydessä yrityksen nimen ja että on saanut tuotteen yritykseltä lahjaksi tai arvioitavaksi.
Kuluttaja-asiamiehen linjaus ja kuluttajansuojalain säännökset eivät koske y ksityishenkilöitä, joille bloggaaminen on harrastus. Hekin tulevat kuitenkin markkinoineeksi yritysten puolesta aina, kun kertovat niiltä saamistaan lahjoista. Siksi olisi hyvä, että myös harrastajabloggaajat kiinnittäisivät huomiota mainonnan tunnistettavuuteen ja vähentäisivät näin omalta osaltaan piilomainontaa.
Lue lisää:
Kuluttaja-asiamiehen linjaus Mainonnan tunnistettavuus blogeissa