Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihin – 30 päivän säännöstä luistetaan vielä kaksi vuotta lain voimaan tulon jälkeen

Moni yritys ei edelleenkään ilmoita alennusmyynneissä selkeästi, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet 30 päivän aikana ennen alennusta. Kuluttaja-asiamies muistuttaa yrityksiä, että merkinnät on laitettava kuntoon viimeistään nyt, sillä uudet säännöt ovat olleet voimassa jo kaksi vuotta.

Kuluttaja-asiamies saa jatkuvasti ilmoituksia kuluttajilta alennusmarkkinoinnista, jossa ei ilmoiteta 30 päivän alinta hintaa lainkaan tai se ilmoitetaan epäselvästi. Joissakin tapauksissa ilmoitettu alin hinta ei pidä paikkansa tai hinnanalennus on laskettu normaalihinnasta, eikä edeltävien 30 päivän alimmasta hinnasta.

Kuluttaja-asiamies on jo valvonnassaan puuttunut tiettyjen yritysten puutteisiin 30 päivän alimman hinnan ilmoittamisessa ja osalle tullaan pian lähettämään muistutuskirjeitä. Kuluttaja-asiamies jatkaa edelleen markkinoiden seurantaa ja puuttuu jatkossakin epäkohtiin tarpeen mukaan. Yritysten tueksi on julkaistu uusi verkkokurssi ja entistä tarkemmat kuluttaja-asiamiehen linjaukset.

”Jos yrityksellä ei ole alennusmerkinnät vielä kunnossa, asia pitää korjata heti. Yrityksillä on velvollisuus tuntea niitä koskeva lainsäädäntö ja noudattaa sitä. Kahden vuoden jälkeen ei voi enää vedota tietämättömyyteen tai teknisiin haasteisiin.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Epäselvät merkinnät syövät kuluttajien luottamusta

Vuoden 2023 alusta alkaen alennusmarkkinoinnissa on pitänyt ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on myyty 30 päivän aikana ennen alennusta. Alin hinta pitää ilmoittaa niin printti- ja verkkomainoksissa kuin TV- ja radiomainoksissa. Alin hinta on kuluttajalle olennainen tieto ja se on esitettävä selkeästi ja ymmärrettävästi.

”Jos yritys tarkoituksella hämärtää alennushinnan edullisuutta, se on paitsi lainvastaista, myös varma keino nakertaa kuluttajien luottamusta. Selkeät merkinnät ovat sekä yritysten että kuluttajien etu."

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Jos kuluttajana huomaa puutteita ale-merkinnöissä, niistä kannattaa antaa palautetta suoraan yritykselle. Se on usein tehokkain keino parantaa yrityksen tapoja, koska vastuullinen yritys kuuntelee asiakkaitaan. Kuka tahansa voi myös antaa kuluttaja-asiamiehelle vihjeen harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Päivitetty linjaus ja verkkokurssi yritysten apuna

Kuluttaja-asiamiehen linjaus Alennus- ja edullisuusilmaisut markkinoinnissa toimii yrityksille apuna lain noudattamisessa. Linjauksessa on selvennetty muun muassa esimerkkikuvilla, miten alin hinta ja normaalihinta voidaan esittää. Linjaukseen on tehty tarkennuksia elokuussa 2024 ja alkuvuodesta 2025. Tarkennukset perustuvat muun muassa kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä syntyneeseen ratkaisukäytäntöön ja EU-tuomioistuimen päätökseen.

Neuvoja alemarkkinointiin voi saada myös juuri julkaistusta KKV Kampuksen verkkokurssista Tavaroita koskeva hinnanalennusilmoitus.