Markkinaoikeus: Bondora hyötynyt kuluttajien oikeuksien rikkomisesta lähes miljoona euroa – kuluttajilla on oikeus hyvityksiin

Markkinaoikeus katsoi Bondora AS, Suomen sivuliikkeen rikkoneen sille asetettua kieltoa, joka koski lainvastaisesti perittyjä luottokustannuksia. Bondoran maksettavaksi määrättiin kiellon uhaksi asetettu 100 000 euron sakko. Ne Bondoran asiakkaat, joiden luottosuhteessa on menetelty lainvastaisesti, ovat oikeutettuja hyvityksiin maksamistaan luottokustannuksista. Kuluttaja-asiamies kehottaa heitä reklamoimaan Bondoralle.

Markkinaoikeus kielsi syyskuussa 2023 Bondoraa jatkamasta menettelyä, jossa yritys perii luoton koroksi nimettyä kustannusta alkuperäisestä luoton määrästä eikä jäljellä olevasta pääomasta. Markkinaoikeus katsoi, että Bondoran korkoehdon vuoksi luoton korkona peritty kustannus on ylittänyt kuluttajansuojalain mukaisen koron enimmäismäärän.

Markkinaoikeus katsoi tammikuussa 2025 antamassaan ratkaisussa, että Bondora on jatkanut markkinaoikeuden kieltämää menettelyä, kun se on jatkanut koron perimistä voimassa olevissa luottosuhteissa, joissa on aiemmin peritty korkoa lainvastaisesti. Markkinaoikeus määräsi Bondoran maksamaan 100 000 euron uhkasakon ja korotti uhkasakon määrän jatkossa 400 000 euroon. Markkinaoikeus totesi ratkaisussaan, että Bondora on hyötynyt lainvastaisesta toiminnastaan, eli lainvastaisten luottokustannusten perimisestä kuluttajilta, vähintään 940 000 euroa.

Korkein oikeus on lisäksi lokakuussa 2024 antamassaan päätöksessä katsonut, että Bondoran B On Track -, B Secure- ja B Secure + -palveluiden kustannuksissa on kyse luottokustannuksista, jotka tulee huomioida osana luottokustannusten enimmäismäärää. Mikäli kuluttajilla on ollut käytössään kyseisiä palveluita, on heidän luottosuhteissaan todennäköisesti rikottu hintasääntelyä.

Jos Bondora on menetellyt luottosuhteessa markkinaoikeuden ja korkeimman oikeuden lainvastaiseksi katsomalla tavalla, kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa Bondoralle takaisin muuta kuin luoton pääoman määrä.

”Kuluttajien oikeus hyvityksiin on ollut selkeä jo aiemmin ja markkinaoikeuden päätös vahvisti jälleen näkemystämme lain vaatimuksista. Kehotamme kuluttajia reklamoimaan Bondoralle saadakseen täysimääräisen hyvityksen lainvastaisesti perityistä luottokustannuksista.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Näin kuluttajat voivat vaatia hyvitystä Bondoralta

Kuluttajat voivat tehdä kirjallisen reklamaation toimitettavaksi Bondoralle KKV:n reklamaatioapurilla. Apuri ohjaa kuluttajia laatimaan reklamaation lainvastaisesti perityistä luottokustannuksista kuluttajan oman tilanteen mukaan.

  • Hyvityksiä voivat vaatia kuluttajat, jotka ovat solmineet Bondoran kanssa luottosopimuksen 1.9.2019–10.11.2021.
  • Hyvityksiä voivat lisäksi vaatia kuluttajat, jotka ovat maksaneet B On Track -, B Secure- tai B Secure + -palveluista kustannuksia, jotka ylittävät muiden luottokustannusten enimmäismäärän.
  • Hyvityksiä voivat vaatia myös kuluttajat, jotka ovat jo aiemmin reklamoineet ja saaneet Bondoralta osittaisen hyvityksen.
  • Luotto voi olla edelleen voimassa tai kokonaan takaisinmaksettu. Luotto voi olla myös irtisanottu, muttei oikeudellisessa perinnässä.

Kuluttajat ovat markkinaoikeuden ja korkeimman oikeuden antamien lainvoimaisten ratkaisujen perusteella oikeutettuja saamaan takaisin kaikki maksamansa luottokustannukset, joihin kuuluvat luoton koron sekä sopimus- ja hallinnointipalkkion lisäksi B On Track-, B Secure- ja B Secure + -palveluiden kustannukset.

Tarkempia tietoja hyvitysten edellytyksistä ja reklamaation tekemisestä: Linkki reklamaatioapuriin

Bondoralle kaksi uutta kieltoa

Markkinaoikeus katsoi tammikuussa 2025 antamassaan ratkaisussa lisäksi, että Bondora ei ole noudattanut kuluttajansuojalaissa hintasääntelyn rikkomisesta asetettua seuraamusta ja asetti yhtiölle kuluttaja-asiamiehen vaatimat kiellot. Markkinaoikeus kielsi Bondoraa jatkamasta lainvastaisiksi todetuissa luottosuhteissa menettelyä, jossa kuluttajilta edelleen peritään luottokustannuksia sekä pidättämästä itsellään lainvastaisesti perityt luottokustannukset.

Bondoran tulee näin ollen lopettaa luottokustannusten periminen sellaisilta kuluttajilta, joiden kanssa sillä edelleen on voimassa oleva luottosopimus, jossa on menetelty lainvastaisesti. Bondora ei myöskään ole oikeutettu pitämään itsellään kuluttajien lainvastaisesti suorittamia luottokustannuksia, vaan yhtiön on palautettava nämä kustannukset hyvityksiä hakeville kuluttajille.

”Markkinaoikeuden ratkaisu on merkittävä osoitus siitä, että kuluttaja-asiamies voi hakea kieltoa menettelyille, joilla estetään kuluttajia pääsemään heille lain mukaan kuuluviin oikeuksiinsa.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen