Nokian Renkaat ei saa käyttää kuluttajiin kohdistuvassa autonrenkaiden markkinoinnissa yhtiön itsensä kehittämää rengasmerkintää, ellei se erota merkintää selvästi EU-rengasmerkinnästä.
Nokian Renkaat oli käyttänyt renkaiden markkinoinnissa yhtiön omaa rengasmerkintää, jonka tarkoituksena oli kuvata renkaan sopivuutta talvikeleihin. Merkintä muistutti hyvin paljon virallista EU-rengasmerkintää, joka on ollut pakollinen marraskuusta 2012 lähtien.
Kuluttajat saattoivat saada Nokian Renkaiden markkinoinnista harhaanjohtavan kuvan siitä, että renkaat täyttäisivät EU-rengasmerkinnöille asetetut vaatimukset renkaiden testauksesta ja luokittelusta. Nokian Renkaiden oma rengasmerkintä ei myöskään antanut luotettavaa kuvaa renkaiden ominaisuuksista verrattuna muiden valmistajien EU-merkittyihin renkaisiin.
Virallinen ja puolueeton EU-rengasmerkintä lisää kuluttajien luottamusta renkaan ominaisuuksiin. Ainoana hyväksyttävänä menetelmänä se myös selkeyttää järjestelmää ja lisää rengasmerkintöjen ymmärrettävyyttä. Rengasvalmistajien omat, viralliseen merkintään sekoitettavissa olevat rengasmerkinnät sitä vastoin heikentävät järjestelmän uskottavuutta.
Kuluttaja-asiamies katsoi, että Nokian Renkaiden markkinointi oli kuluttajansuojalain vastaista ja vei asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Markkinaoikeus kielsi Nokian Renkaita käyttämästä kuluttajiin kohdistuvassa autonrenkaiden markkinoinnissa yhtiön itsensä kehittämää rengasmerkintää, ellei merkintää selvästi eroteta EU-rengasmerkinnästä.
Nokian Renkaat Oyj on ilmoittanut, että se on lopettanut merkinnän käytön ja että se ei tule käyttämään sitä enää jatkossa.
Lue lisää:
Kuluttaja-asiamies vei Nokian Renkaat markkinaoikeuteen (KKV:n tiedote 13.2.2013)