Markkinaoikeus on 24.11.2015 antamallaan päätöksellä kieltänyt urheiluvälineliike XXL Sports & Outdoor Oy:tä (XXL) antamasta harhaanjohtavaa vaikutelmaa hintojensa edullisuudesta ja tarjoustensa kestosta.
XXL on korostanut hintojensa edullisuutta markkinoimalla tuotteita näyttävästi suurilla alennusprosenteilla. Alennusprosentit on kuitenkin laskettu suositusvähittäishinnoista, joita XXL eivätkä muutkaan vähittäismyyjät ole yleisesti perineet kyseisistä tuotteista. Näin ollen XXL on antanut harhaanjohtavaa tietoa hintojensa tosiasiallisesta edullisuudesta.
Lisäksi XXL on markkinoinut tuotteita vain rajoitetun ajan voimassa olevilla tarjouksilla, jolloin kuluttajalle syntyy vaikutelma tarjouksen ainutkertaisuudesta ja tarpeesta tehdä ostopäätös välittömästi. Tuotteita on kuitenkin pian tarjouksen päättymisen jälkeen myyty samalla tarjoushinnalla.
Kuluttaja-asiamies katsoi, että XXL:n markkinoinnissa antamien harhaanjohtavien tietojen vuoksi kuluttaja saattaa tehdä ostopäätöksen, jota ei olisi ilman näitä tietoja tehnyt. Koska tällainen markkinointi on kuluttajansuojan vastaista, kuluttaja-asiamies vei XXL:n markkinaoikeuteen helmikuussa 2015.
Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti XXL:ää vertaamasta markkinoinnissaan tuotteensa myyntihintaa suositusvähittäishintaan, jos kyseinen hinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa. Lisäksi markkinaoikeus kielsi XXL:ää esittämästä markkinoinnissa perätöntä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan, vaikka samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeen. Kieltoa tehostettiin 100 000 euron uhkasakolla.
XXL on käyttänyt markkinoinnissaan myös hintalupausta, jonka mukaan se pyrkii olemaan markkinoiden edullisin vaihtoehto ja tekevänsä kaikkensa, jotta asiakas voisi luottaa siihen, että saa tuotteet XXL:stä edullisimmin. Kuluttaja-asiamies katsoi, että hintalupauksen tarkoituksena on luoda mielikuva siitä, että XXL on markkinoiden edullisin toimija.
Markkinaoikeus katsoi, että XXL:n hintalupauksen sanamuoto ei tarkoita sitä, että XXL väittäisi sillä olevan edullisimmat hinnat. Sen sijaan hintalupauksen sanamuodon mukaan XXL pyrkii toiminnallaan siihen, että se olisi markkinoiden edullisin vaihtoehto. Markkinaoikeus hylkäsi tältä osin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen hintalupauksen käyttämisestä markkinoinnissa. Tämä ei kuitenkaan kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan tarkoita sitä, että hintatakuu tai muiden vastaavien ilmaisujen käyttäminen markkinoinnissa olisi vastedes aina lainmukaista.
Lue lisää: Kuluttaja-asiamies vei XXL:n markkinaoikeuteen harhaanjohtavasta markkinoinnista (KKV:n tiedote 3.3.2015)