Matkanjärjestäjä Töysän Linja Oy konkurssiin – korvausta voi hakea KKV:ltä

Töysän Linja Oy on asetettu konkurssiin 2.8.2021. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matka-palveluyhdistelmistä.

Korvaushakemus tulee toimittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Korvausta haetaan ensisijaisesti sähköisellä hakulomakkeella. Jos et voi täyttää sähköistä lomaketta, voit tilata paperilomakkeen sähköpostilla osoitteesta konkurssit@kkv.fi. Paperilomakkeet palautetaan postitse osoitteella Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki.

Hakemukset on toimitettava virastoon 15.2.2022 kello 16.15 mennessä.

Jos olet maksanut matkasi luottokortilla, voit vaatia rahojen palautusta suoraan luottokortin myöntäneeltä pankilta.

Mistä kuluista voi hakea korvausta?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta voi hakea korvausta seuraavista kuluista:

  • Matkustajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
  • Matkapalveluyhdistelmien ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
  • Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.

Vakuudesta ei korvata esimerkiksi

  • menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä
  • matkavakuutusta
  • viisumia
  • rokotuksista aiheutuneita kuluja
  • korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta
  • matkakohteessa ostettuja retkipaketteja

Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, jotka on ostettu liikematkustamista koskevan yleisen sopimuksen perusteella, eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.