Mehiläisen ja Pihlajalinnan yrityskaupan käsittely on rauennut

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esitti syyskuussa 2020 markkinaoikeudelle Mehiläisen ja Pihlajalinnan välisen yrityskaupan kieltämistä sen haitallisten kilpailuvaikutusten vuoksi. Käsittelyn aikana Mehiläinen ilmoitti, ettei se toteuta ostotarjoustaan Pihlajalinnan osakkeista. KKV esitti markkinaoikeudelle, että yrityskauppa tulisi jättää tutkimatta. Markkinaoikeus on 29.12.2020 antamallaan päätöksellä katsonut asian käsittelyn rauenneen, koska yrityskauppa on peruuntunut.

Mehiläisen ja Pihlajalinnan välinen yrityskauppa ilmoitettiin KKV:lle helmikuussa 2020. Syyskuussa 2020 KKV esitti markkinaoikeudelle yrityskaupan kieltämistä, koska yrityskauppa olisi aiheuttanut haitallisia kilpailuvaikutuksia terveyspalveluiden markkinoilla.

Mehiläinen ilmoitti 25.11.2020, ettei se toteuta ostotarjoustaan. Pihlajalinna puolestaan ilmoitti 25.11.2020, että yhtiöiden välinen yhdistymisprosessi ei jatku ja että yhtiö ei ole sitoutunut uusiin neuvotteluihin Mehiläisen kanssa. Tämän perusteella KKV esitti markkinaoikeudelle, että yrityskauppajärjestely on peruuntunut, ja markkinaoikeuden tulisi jättää asia tutkimatta tai antaa päätös asian käsittelyn raukeamisesta.

Markkinaoikeus katsoi päätöksessään, että Mehiläisen ja Pihlajalinnan välinen yhdistymissopimus raukesi, kun Mehiläinen ei toteuttanut yhdistymissopimuksessa ilmoitettua ostotarjoustaan. Näin ollen myös yrityskauppajärjestely peruuntui eikä asian käsittelylle markkinaoikeudessa ollut enää edellytyksiä.

Lisätietoa:

johtaja Sanna Syrjälä, p. 029 505 3385