Jos ostat matkan, johon sisältyy majoitus sekä esimerkiksi liikuntaopastus, välinevuokra tai muu matkan kannalta olennainen matkapalvelu, on kyseessä valmismatka. Valmismatkan koonnut ja myynyt taho on tällöin matkanjärjestäjä. Ennen valmismatkan ostamista kannattaa varmistaa, että vastuullinen matkanjärjestäjä löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat.
Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla ja millä välineellä hän matkustaa. Valmismatkoja ovat esimerkiksi perinteinen seuramatka tai lennon ja hotellimajoituksen sisältävä paketti. Viime aikoina ovat yleistyneet myös erilaiset harraste- ja hyvinvointimatkat, kuten joogamatkat.
Valmismatkalla matkustajalla on valmismatkaehtojen mukainen suoja ostohetkestä matkan päättymiseen saakka. Tähän kuuluvat muun muassa peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa. Matkanjärjestäjä on myös vastuussa matkaan kuuluvista palveluista, kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Matkanjärjestäjä ei voi siirtää vastuuta esimerkiksi alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiöille, majoitusliikkeelle tai toiselle matkatoimistolle.
Kun valmismatka maksetaan ennen matkan alkua, on matkanjärjestäjän asetettava maksukyvyttömyytensä varalle vakuus. Matkanjärjestäjän konkurssitilanteessa vakuudesta korvataan matkustajan paluukuljetus ja ennakkomaksut. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ylläpitää valmismatkaliikerekisteriä, josta voi tarkistaa, onko matkaa markkinoivan yrityksen vakuus kunnossa.