Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet: Tiivis yhteistyö avainasemassa laittomien markkinointikäytäntöjen ja epäreilujen sopimusehtojen torjunnassa

Tanskan, Färsaarten, Suomen, Grönlannin, Islannin, Ruotsin ja Norjan kuluttajaviranomaiset tapasivat Norjassa elokuussa 2024. Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet sopivat puuttuvansa uusiin, kansalliset rajat ylittäviin ilmiöihin jatkamalla resurssien yhdistämistä yhteisissä valvontatapauksissa sekä jatkamalla parhaiden käytäntöjen jakamista.

Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet tunnistavat tarpeen kansainväliselle yhteistyölle, sillä uudet kaupan alan toimijat, alustat ja trendit leviävät nopeasti koko Euroopan markkinoille. Jotta viranomaiset voisivat reagoida uusiin kuluttajahaasteisiin, joita digitalisaatio, suuret globaalit toimijat, verkkokauppa ja markkinointi kansallisten rajojen yli aiheuttavat, niiden on käytettävä resurssejaan tehokkaasti.

Pohjoismaiden kuluttajansuojasääntely on monilta osin samankaltaista, joten yhteistyö rajat ylittävissä täytäntöönpanotapauksissa ja oikeudellisissa tulkinnoissa on mahdollista. Jatkuva pohjoismainen yhteistyö on ratkaisevan tärkeää laittomien markkinointikäytäntöjen ja epäreilujen sopimusehtojen estämiseksi ja lopettamiseksi Pohjoismaissa.

Kuluttaja-asiamiehet pitävät tärkeänä, että viranomaiset tulkitsevat lainsäädäntöä yhtenäisesti samoissa tapauksissa. Kun pohjoismaiset kuluttajaviranomaiset tekevät tiiviimpää yhteistyötä keskenään, se voi parantaa pohjoismaisten yritysten kokemusta oikeusvarmuudesta ja ennakoitavuudesta. Yritykset voivat esimerkiksi yhä useammin soveltaa samoja liiketoimintakäytäntöjä eri Pohjoismaissa sen sijaan, että niiden pitäisi konsultoida viranomaista jokaisessa maassa.

Kuluttajat puolestaan voivat hyötyä siitä, kun kuluttajansuojaviranomaiset pystyvät yhteistyössä ja resurssejaan suuntaamalla käsittelemään useampia valvontatapauksia.

Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet sopivat puuttuvansa digitalisaatioon, digijättien toimintaan sekä rajat ylittävään verkkokauppaan ja markkinointiin liittyviin ilmiöihin jatkamalla resurssiensa yhdistämistä yhteisissä valvontatapauksissa ja jakamalla parhaita käytäntöjä.

"Pohjoismainen yhteistyö on johtanut useiden yhteisten kannanottojen laatimiseen viime vuosina. Tuorein koskee markkinoinnissa käytettyjä ilmastoväitteitä. Yhteisillä kannanotoilla pyrimme varmistamaan samantasoisen kuluttajansuojan toteutumisen maasta riippumatta."

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen