Sanoma sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muuttamaan lehtisopimusten irtisanomisehtoja ja selkeyttämään irtisanomisohjeita

Kuluttaja-asiamies vaati Sanoma Media Finland Oyj:ltä muutoksia toistaiseksi voimassa olevien lehtisopimusten irtisanomisehtoihin ja -menettelyihin. Korjauksia edellytettiin muun muassa irtisanomisaikoihin ja irtisanomiskanavia koskevien ehtojen esittämiseen.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Sanoman tilausehtoihin, joissa mainittiin, että maksukortilta veloitettavien sopimusten irtisanominen päättää lehtitilauksen vasta kuluvan tilaus- tai maksukauden loppuun. Ehdon seurauksena tilaajan irtisanomisaika muodostui käytännössä yli kuukauden pituiseksi. Pisimmillään irtisanomisaika saattoi olla jopa lähes 12 kuukautta.

Sanoman antaman selvityksen mukaan sopimusehdoista saattoi saada väärän käsityksen maksukortilta veloitettujen tilausten irtisanomisajasta. Sanoman mukaan kuluttajalla on ollut aina mahdollisuus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus enintään 30 päivän irtisanomisajalla riippumatta tilauksen maksutavasta.

”Oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus on yksi kuluttajan keskeisimmistä oikeuksista. Kuluttajalle on annettava mahdollisuus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus niin, että hän on irtisanomisilmoituksen jälkeen sidottu sopimukseen enintään kuukaudeksi.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Kuluttajansuojalain mukaan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika ei saa olla kohtuuttoman pitkä. Kuluttaja-asiamiehen vakiintuneen kannan mukaan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisajan pituus voi olla pisimmillään yksi kuukausi.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että Sanoma ei sido irtisanomisaikaa tilausjaksoon tavalla, jonka seurauksena maksukortilla maksaneella tilaajalla olisi käytännössä yli kuukauden pituinen irtisanomisaika.

Lehtitilauksen 30 päivän irtisanomisajasta ja siitä poikkeavista ehdoista on kerrottava kuluttajille selkeästi

Sanoma tarjosi kuluttajille useita eri irtisanomiskanavia ja eri kanavissa erilaisia ajankohtia tilausten päättymiselle. Tilaajat olivat voineet päättää lehtitilauksen enintään kuukauden irtisanomisajalla vain pyytämällä sitä asiakaspalvelijalta puhelimessa tai käyttämällä irtisanomiseen Sanoman verkkosivuilta löytyvää palautelomaketta.

Tilaajat eivät olleet joko löytäneet tai osanneet käyttää Sanoman tarjoamia irtisanomiskanavia, minkä vuoksi he olivat erehdyksessä ja vastoin tarkoitustaan irtisanoneet lehtitilauksensa päättymään vasta tilausjakson loppuun.

"Kuluttajan kannalta paras vaihtoehto olisi se, että kaikissa kanavissa olisi samat irtisanomisajat. Useiden irtisanomiskanavien ja kanavakohtaisten irtisanomisaikojen tarjoaminen ei saa johtaa siihen, että kuluttajan oikeus irtisanoa tilaus enintään kuukauden irtisanomisajalla vaikeutuu tai on mahdotonta. Tietojen ja ohjeistuksen on oltava selkeää ja kattavaa.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Irtisanomiskanavassa pitää kertoa selvästi, jos siellä sopimuksen irtisanomisaika on pidempi kuin muissa kanavissa. Kanavassa on myös ilmoitettava, miten kuluttaja voi halutessaan irtisanoa sopimuksen lyhyemmällä irtisanomisajalla.

Kuluttaja-asiamies arvioi, että Sanoman menettely oli johtanut kuluttajia harhaan ja jättänyt antamatta olennaisia tietoja selkeällä tavalla. Kuluttaja-asiamiehen mukaan Sanoman tilausehdot sekä irtisanomismenettely olivat kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla epäselviä ja siten kohtuuttomia.

Kuluttaja-asiamies edellytti Sanomaa varmistamaan, että irtisanomisehdot ja irtisanomismenettelyt ovat vastaisuudessa selkeitä ja ymmärrettäviä. Yhtiön on kiinnitettävä huomiota myös siihen, etteivät eri yhteyksissä annetut tiedot ja ohjeistus ole ristiriidassa keskenään.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 2.9.2024, Sanoma Media Finland Oy: Toistaiseksi voimassa olevien lehtitilausten irtisanominen