Suomalaisista pukinkonteista kääriytyy tänä vuonna jälleen edellisvuotta enemmän nettiostoksia. Verkkokauppaostoksilla kuluttajan on syytä olla valppaana, ettei kääri lahjapaketteihin tuoteväärennöksiä tai vaarallisia tuotteita. Suomalaiset valvontaviranomaiset muistuttavat joulukaupan kynnyksellä kuluttajia siitä, että tieto lisää turvaa verkko-ostoksilla.
Joulunalusaika on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki. Joulukuussa 2014 suomalaiset ostivat tuotteita noin 4,6 miljardilla eurolla eli viidenneksen enemmän kuin muiden kuukausien aikana keskimäärin. Näyttää siltä, että määrä säilyy suurin piirtein samana myös tänä vuonna. Korujen, kellojen, kirjojen, kodin tekniikan ja lelujen myynti lähes tuplaantuu joulukuussa keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna.
Kaupan liiton teettämän tuoreen kyselyn mukaan vähintään joka kolmas kuluttaja ostaa varmasti jouluostoksia verkkokaupasta. Myös valmius ostaa ulkomailta kasvaa. Erityisen innokkaita ulkomailta ostajia ovat alle 40-vuotiaat miehet.
Kotisohva ostospaikkana houkuttaa, rajattomat ostosmahdollisuudet ja edullisemmat hinnat vetävät kuluttajia verkkokauppoihin. Yhteisellä viestintäkampanjallaan ”Tässä kaupungissa ei ole seriffiä” viranomaiset haluavat kertoa, miten verkkokaupassa pitäisi toimia, jotta pulmilta vältyttäisiin.
Ongelmatilanteet voivat olla hankalia selvittää jos ylipäänsä selviävät, kun kauppaa käydään globaalisti. Suomalaiset valvontaviranomaiset voivat puuttua vain suomalaisten nettikauppojen tuotteisiin ja suomenkielisten verkkokauppojen markkinointiin ja sopimusehtoihin.
Huijauksia tai peräti hengenvaarallisia tuotteita
Luotettavan verkkokaupan tunnistaminen voi olla kuluttajalle vaikeaa. Muutamilla käytännön vinkeillä voi kuitenkin helpottaa asian selvittämistä. Verkkosivustolle www.tietolisaaturvaa.fi on koottu käytännönläheisiä ohjeita, joihin nettiostajan kannattaa perehtyä.
Jos verkko-ostoksille säntää tietämättömänä, seurauksena voi olla monenlaisia ongelmia. Kaupan peruminen ja sopimuksen irtisanominen voi olla vaikeaa, etukäteen maksettu tuote ei välttämättä tulekaan perille, tai ostetut tuotteet voivat olla viallisia.
Taloudellisten menetysten lisäksi verkkokaupasta voi pahimmillaan löytyä tuote, joka on jossain päin maailmaa poistettu myynnistä hengenvaarallisena. Aidon tuotteen sijasta paketista voi paljastua erilaisia tuoteväärennöksiä. Jos tuote ei täytä turvallisuusvaatimuksia ja kauppa toimii viranomaisten toimivallan ulottumattomissa, mahdollisen vahingon sattuessa vastuun kantaa kuluttaja itse.
Suomalaisten valvontaviranomaisten kampanjassa mukana ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Säteilyturvakeskus (STUK), Tulli sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Kaupan liitto toimii kampanjan tukijana.
Viranomaiset käynnistivät kampanjan turvallisen verkko-ostamisen puolesta vuosi sitten. Kampanjassa tehtyjä videoita on tänä vuonna katsottu yli 125 000 kertaa.
Viisi vinkkiä verkko-ostajalle
- Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta.
- Tutki verkkokaupan yleisilmettä ja kieltä. Jos epäilyksesi heräävät, etene varovasti.
- Tutustu toimitusehtoihin ja etsi kaupan yhteystiedot. Mikäli niitä ei löydy, saattaa jatkossa tulla ongelmia.
- Selvitä myyjän luotettavuutta googlaamalla esimerkiksi ”myyjän nimi + problems”.
- Tallenna tekemäsi tilaus ja tee reklamaatiot aina kirjallisesti.